Duitse strandgasten krijgen kunst voorgeschoteld

Ruim 1 miljoen Duitsers brengen dit jaar hun zomervakantie door in Nederland, dat is de verwachting van NBTC Holland Marketing. Traditiegetrouw is daarbij de Nederlandse kust populair. De meeste Duitsers associëren ons land met kust, zee en natuur, maar verbinden dit nog niet met onze kunst en cultuur. Dat terwijl Nederland veel, interessante én hoogwaardige musea en tentoonstellingen heeft.

Uit onderzoek blijkt dat veel Duitsers interesse hebben in een kunst- en cultuurbezoek naar Nederland. Dat biedt kansen. Vandaar dat NBTC Holland Marketing, samen met verschillende partners, vorig jaar het initiatief ‘Kunst Holland’ is gestart. Doel van deze samenwerking is om het kunst- en cultuurimago van Nederland in Duitsland te versterken en te verbeteren.

schilderlesSchilderles aan het strand
Daarom organiseert NBTC vrijdag 3 juli, samen met het Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Het Concertgebouw, Museum Het Rembrandthuis, Gemeentemuseum Den Haag, Escher in Het Paleis, Het Noordbrabants Museum en Amsterdam Marketing een ludieke actie aan het strand bij Huis ter Duin in Noordwijk.
Duitse vakantiegangers worden verrast onder het motto ‘hier is de kunst thuis’. Met deze actie laten de deelnemende culturele instellingen letterlijk zien dat een vakantie aan de Nederlandse kust makkelijk te combineren is met een bezoek aan een topmuseum of -concertzaal in Den Haag, Amsterdam en ‘s-Hertogenbosch.

luchtdirigentLuchtdirigent
De Duitse vakantiegangers kunnen een schilderworkshop volgen onder leiding van beeldend kunstenaar Simone van den Heuvel. Luchtdirigent Richard van Roessel verrast het strandpubliek met een interactieve sessie met zijn fictieve orkest. Daarnaast worden er in verschillende hotels langs de kust ansichtkaarten als pillow present beschikbaar gesteld voor de vakantiegangers.

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: ”Wij zijn blij met deze samenwerking tussen de culturele instellingen en toeristische sector. Gezamenlijk zetten we Holland als kunst- en cultuurbestemming in de etalage, met als doel meer Duitse bezoekers te verleiden tot een bezoek aan Nederland én de Nederlandse kunst- en cultuurinstellingen. En dat lijkt inmiddels zijn eerste vruchten af te werpen op de Duitse markt.”

Bron: persbericht NBTC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *