Deel 1. Zoektocht naar verkooptechnieken : Verregende aanbiedingen

Deze ochtend krijg ik een déjà vu. Toen ik twee weken geleden wakker werd en de regen hoorde kletteren tegen mijn ramen, wist ik dat het een lange dag zou gaan worden. In mijn zoektocht naar de verschillende verkooptechnieken, was mijn eerste opdracht om een dag op de rommelmarkt mee te lopen. Het is zeker een uitdaging om met regen je spullen verkocht te krijgen. Ik hield er in geld weinig aan over, maar heb er wel twee weken een keelontsteking door gehad. Toch was het een ontzettend leuke ervaring.

Het begint met een doos
Een ervaren rommelmarktverkoopster vertelde mij van te voren dat ik mijn spullen geordend in dozen moest meenemen. “Het is makkelijker tijdens het uitpakken dat spullen die bij elkaar horen in één doos zitten. Op die manier kost het uitpakken van de spullen minder tijd.” Zo gezegd, zo gedaan. Ik had een doos speelgoed, een doos servies en twee dozen met kleding.

Het regent zonnestralen
Het succes van de rommelmarkt is weersafhankelijk en ik had het geluk om in de meest moeilijke situatie terecht te komen. Wind en regen. Het voorbereidende werk van de gesorteerde dozen leverde, zeker in de regen, een groot voordeel. Snel konden we alles op de marktraam plaatsen en daardoor werden onze spullen bijna niet nat. Met zijn vieren hadden we een kraam van 8 meter gevuld en waren klaar voor de bezoekers.

Presenteren doe je zo
Ondanks het weer, kwamen er toch mensen op de markt af. Onze kraam stond op een hoek en wij wilden een ‘eye catcher’ zijn. De meeste mannen op de rommelmarkt zijn gericht op zoek naar oude apparatuur. Om hun als eerste te trekken, hadden we alle apparatuur bij elkaar gezet. Naast de apparatuur hadden we het speelgoed gepresenteerd en de resterende vier meter was gevuld met kleding, sieraden, parfum en servies. In dit gedeelte konden de vrouwen zich uitleven. “Jullie presenteren het niet juist,” zei een van onze buurmannen. Verontwaardigd keken wij hem aan, maar hij had het niet over onze indeling, maar over de verspreiding van de spullen. “Als mensen niet zien wat er ligt, dan verkoopt het ook niet.” Hij zette een bord iets hoger en de kopjes er voor. Ook werden de tassen zorgvuldig van groot naar klein gezet. We volgden zijn voorbeeld en onze kraam werd daardoor nog aantrekkelijker.

Dagje rommelmarkt in de regen

Wie maakt mij los?
Op de rommelmarkt is onderhandelen het toverwoord. Er zijn twee verschillende onderhandeltechnieken die de marktkooplui hanteren. Bij de eerste vragen ze de bezoeker wat zij voor een product willen uitgeven. Op die manier geef je de bezoeker de kans om eerst na te denken over de waarde van een product. Uiteraard pas jij daar je tegenbod op aan. De andere techniek is het inzetten van een absurd hoge vraagprijs, zodat je daarna kan dalen in prijs tot de bezoeker akkoord gaat. Beide technieken heb ik mij handig gemaakt. Zelf paste ik daarnaast het verrassingseffect toe. Als iemand vroeg hoe duur iets was, dan kwam ik met een lagere prijs dan dat ze verwachtten. Hierdoor ontstaat er een ‘verrassingseffect’ bij de bezoeker en ging deze direct over tot aankoop zonder verder te onderhandelen.

De volgende markt
Ondanks de keelontsteking, wil ik toch nog een keer naar de rommelmarkt. Het positieve effect aan het slechte weer was dat de bezoekers een hogere gun-factor hadden en snel wilden onderhandelen. Ze vinden het vervelend dat jij daar in de regen staat en willen zelf ook niet al te nat worden. Om de technieken werkelijk te kunnen vergelijken, wil ik deze zomer nog een keer (met mooi weer) op de rommelmarkt in de buurt van Tilburg of Breda staan. Weet jij nog een dorp of stad waar kramen te huur zijn, laat dan een reactie achter. Wie weet tot dan!

Ruby Kramer – PanterKist

De zoektocht gaat verder! Over twee weken grote Amerikaanse barbeque met verkoop van kookspullen en de Tilburgse Kermis komt er aan…

___________________________________________________________________________

PanterKist is geen Kat in de Zak – wat het dan wel is? Ga naar www.panterkist.nl

 

Volg Ruby Kramer op Twitter en connect op LinkedIn

Volg PanterKist op Twitter en like op Facebook