De kleinste winkel in Nederland met de grootste uitstraling

Het is bijna zo ver, het vernieuwde Madurodam gaat 7 april open! Met een compleet andere uitstraling en interactieve activiteiten, komen de verhalen in Madurodam tot leven. Daar kunnen de winkels in Madurodam natuurlijk niet bij achterblijven. Een klein winkelteam zorgde in een korte tijd dat er grootste veranderingen werden doorgevoerd.

De entreeshop toen... Hoe zal deze er als FlowerShop uitzien?

De bloemetjes en de merken  
In januari dit jaar startte het traject om in de souvenirwinkels van Madurodam het bijzondere Nederlandse gevoel door te voeren. Madurodam heeft twee winkels die dicht bij elkaar liggen. Het  viel meteen op dat deze winkels hetzelfde assortiment hadden, waardoor er geen onderscheidend  vermogen ontstond. Het was  voor bezoekers daarom niet interessant om beide winkels te bezoeken. Het budget voor de retail was in verhouding met de totale investeringen laag, waardoor er geen mogelijkheid was voor een compleet nieuwe inrichting. Om toch verschillende uitstralingen in de winkels te creëren is het assortiment veranderd. De ene winkel gericht op het merk ‘Holland’ en de andere op ‘bloemen’.

FlowerShop
Als eerst is gekeken voor welke shop de meeste kansen lagen om meer inkomsten te genereren. Dit bleek al snel de kleine shop bij de uitgang te zijn. Elke bezoeker moet namelijk langs deze shop naar buiten. De bezoekers liepen de afgelopen jaren echter letterlijk  langs de shop. Door de grijze hal waarin de shop gevestigd zit was de winkel niet duidelijk zichtbaar. Daarom is het opvallende thema ‘bloemen’ voor het assortiment bedacht. In deze winkel vind je alles wat met bloemen te maken heeft; behalve echte bloemen. Door de vrolijke kleuren van de producten en een mooie Dutch Art Flower op de achtergrond van de winkel, trekt de winkel nu wel alle aandacht.

Voor: Een onduidelijk assortiment

Hollandse allergie
De grote winkel haalde hoge gemiddelde bestedingen, wat aangaf dat het assortiment goed was afgestemd op de bezoekers. Echter was de winkel opgedeeld in een gedeelte voor de internationale toeristen en speelgoed voor de Nederlandse kinderen. De ‘kitsch’ Holland producten zorgden er voor dat de Nederlandse bezoeker een allergische reactie van alle molentjes en klompjes kreeg. De internationale toerist keek niet naar het speelgoed, omdat dit amper een connectie met Holland maakte. Het probleem in deze winkel lag aan de indeling van het assortiment. Door het assortiment anders te verdelen in de winkel en er nieuwe producten aan toe te voegen, is het nu voor alle bezoekers aantrekkelijk om de winkel helemaal door te lopen en nog meer te kopen.

Na: Een assortiment aantrekkelijk voor alle bezoekers

In de toekomst
Dat een klein land groots is in zoveel verschillende dingen, dat ervaar je in Madurodam. In de winkels is dit nu in het assortiment goed doorgevoerd. De komende jaren zal Madurodam blijven investeren in de winkels en er voor zorgen dat de inrichting steeds beter de beleving van Madurodam uitstraalt. Dit krijgt dus nog een vervolg… Maar nu eerst benieuwd hoe de winkels er uit zijn komen te zien? Kom de winkels dan snel bekijken in het vernieuwde Madurodam. www.madurodam.nl

Je hoeft niet groot te zijn om grootse dingen te kunnen doen.

 Ruby Kramer – PanterKist

___________________________________________________________________________

De veranderingen in de shop zijn ontwikkeld en mede uitgevoerd door PanterKist. PanterKist is hét retail en merchandise adviesbureau voor souvenirwinkels in publieksattracties, zoals dierentuinen, musea en attractieparken. PanterKist zorgt er voor dat souvenirwinkels rendabel functioneren en personeel verkoopbevorderend te werk gaat. Kijk op www.PanterKist.nl wat PanterKist voor u kan betekenen.

Volg Ruby Kramer op Twitter en connect op LinkedIn

Volg PanterKist op Twitter

2 reacties

  1. Hoi Ruby,

    Leuk stukje. Ik ben er toevallig afgelopen zaterdag nog geweest om de Dutch Flower Artbrella’s aan te vullen in het schap Dutch Flower Artcessories. De strips van het schap, waar de prijskaartjes in worden geschoven, heb ik gedecoreerd met een eigen design waardoor de Artcessories nog meer een geheel vormen, en waardoor de boodschap (“Dutch Art”) beter overkomt. Kostte me een hele ochtend knippen en plakken maar dan heb je ook wat! 😉

    De Souvenirshop ziet er sowieso strak en goed verzorgd uit. En wat betreft de Flower Shop: ik ben er trots op dat daar nu een van mijn schilderijen – in de vorm van een muurprint – een goed sfeertje neerzet. Wist je dat mijn “Madurodam-avontuur” ooit, jaren geleden, begon met een telefoontje aan Ronald de Niet?

    Groetjes,
    Marjolein.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *