Cultuurhistorische iconen centraal in nieuwe campagne Gelderse Streken

Gelderland is een van de meest actieve provincies als het gaat om provinciale toeristische promotie. Dat gebeurt onder de merknaam ‘Gelderse Streken’. In een nieuwe imagocampagne worden cultuurhistorische iconen van de provincie centraal gesteld.

Wie op een rij zet welke iconen het cultuurhistorisch toeristisch erfgoed van de Gelderse streken vertegenwoordigen, komt al snel uit op Romeinen, Kastelen, Hanzesteden, Tweede Wereldoorlog en de Veluwe. Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN), Nederlands Openluchtmuseum en Erfgoed Gelderland zetten dit jaar telkens een van die iconen centraal in een nieuwe imagocampagne. Die campagne geeft aan de ene kant een beeld van de historie maar zet tegelijkertijd ook aan om van het toeristisch product ‘anno nu’ te genieten. Zo wordt het cultuurhistorisch erfgoed verbonden met activiteiten van toeristische bedrijven en evenementenorganisatoren: De Gelderse streken – wat een verhaal!

Enkele campagnebeelden:

Romeinen in de Gelderse streken
Hanneline Oosting, adjunct directeur van RBT KAN: “Tweeduizend jaar geleden bouwden de Romeinen hier de stad Noviomagum, het huidige Nijmegen. Nijmegen werd dankzij zijn gunstige ligging een uitvalsbasis voor de Romeinse legers die nog verder naar het noorden wilden oprukken. Bij Ermelo zijn restanten van een marskamp gevonden en het beeld op de Ermelose heide herinnert aan die tocht. Je kunt daar nu in de voetsporen treden van de Romeinen en de speciale marskamp wandelroute lopen! Onderweg geniet je van het mooie landschap. De wandeltocht is een mooie training voor een van de vele wandeltochten die deze tijd in de Gelderse streken worden gehouden. Vaak geënt op de rijke historie van stad en streek. Doe mee en geniet!”. VVV’s en toeristische accommodaties hebben eind maart een poster plus een flinke hoeveelheid flyers, inclusief evenementen in het teken van ‘Romeinen’ gekregen die de toerist op het erfgoed van de Romeinen attenderen. RBT KAN heeft ook een scala aan online advertenties en presentaties rondom dit thema gebouwd die vanaf vandaag worden geplaatst. Niet alleen voor de Nederlandse consument maar ook voor de Duitser en de Vlaming. Opdat dit icoon van de Gelderse geschiedenis duidelijk op het netvlies van het publiek wordt gezet. Bovendien is zorgvuldig gelet op aansluiting bij andere reeds jaren lopende marketingcampagnes voor het Gelderse toeristisch product.

Nog meer iconen
Begin mei is de volgende icoon aan de beurt. Dan zullen de activiteiten worden gericht op het thema ´Kastelen´. Hanneline Oosting: “Ook bij de volgende icoon zullen we het publiek weer attenderen op de bijzondere combinaties van genieten van een historische locatie met moderne toepassingen waarin van dit erfgoed kan worden genoten. Denk aan overnachtingen in kasteeltorens, layar-wandelingen en fietstochten over landgoederen of kasteelfairs. Wij zijn ervan overtuigd, dat het publiek ook dit historisch erfgoed met enthousiasme zal omarmen.”

Ondersteuning
De uitvoering van de imagocampagne gebeurt dankzij ondersteuning van de Provincie Gelderland. RBT KAN, Nederlands Openluchtmuseum en Erfgoed Gelderland hebben met elkaar de kaders ervoor uitgezet.

Meer informatie: b2b website over Gelderse Streken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *