Consumentenbond start actieweek voor eerlijke reisprijzen

Tijdens de Actieweek Reisprijzen van 17 tot 21 juni gaat de Consumentenbond rechtstreeks bij reisaanbieders aandringen op eerlijke reisprijzen. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ’Nog steeds zien wij kunstmatig lage advertentieprijzen, vooraf aangezette vinkjes, verborgen kosten en dubieuze toeslagen. Een veel te groot deel van de reissector zet consumenten op het verkeerde been. Daar moet een einde aan komen!’. Als de partijen geen gehoor geven aan de oproep, overweegt de Consumentenbond verdere stappen.

aanbiedingMaandag 17 juni laat de Consumentenbond een zeppelin op langs de A4 (ter hoogte van afrit 5 Roelofarendsveen) met de waarschuwing: ‘Let op, World Ticket Center rekent extra kosten!’. Andere organisaties waar de Consumentenbond deze week actie tegen gaat voeren zijn: Solmar Tours, Center Parcs, Arke, Kras, Bizztravel, Landal en Belvilla.

60 onderzochte websites
In de Consumentengids van januari 2013 concludeerde de Consumentenbond dat geen enkele van de 60 onderzochte reiswebsites zich voor 100% aan de regels voor eerlijke prijzen houdt. Consumenten konden onder andere bij het meldpunt Reisprijzen aangeven welke reisaanbieders zich schuldig maken aan oneerlijke prijzen. Er kwamen honderden meldingen binnen, ook over de bedrijven die de Consumentenbond deze week aanpakt.

In mei maakte de Autoriteit Consument en Markt ook al melding van de onjuiste prijzen in de vakantiesector.  Een website die handig inspringt op de onduidelijke prijsstelling is Vapzo.nl. Zij hebben een vergelijkingswebsite opgezet waarin de prijzen inclusief bijkomende kosten worden vergeleken.

Zie voor meer informatie over de komende acties www.consumentenbond.nl/reisprijzen

18/6, Reactie van Center Parcs:
Naar aanleiding van de recent gepubliceerde uitgangspunten van de Consumentenautoriteit voor het in de reisbranche gevoerde prijsbeleid, is Center Parcs van mening dat alle aanbieders binnen de recreatiebranche naar een eenduidige en zo transparant mogelijke prijsstelling dienen te streven.
Om een concreet beeld van de gevolgen van deze doelstelling voor de Center Parcs parken en het boekingssysteem te verkrijgen, is Center Parcs momenteel in overleg met Recron, de branchevereniging voor recreatieondernemers. Tevens staat begin juli een vergadering van Recron gepland over dit onderwerp waarin Center Parcs participeert.
Center Parcs heeft, in lijn met haar streven naar transparantie, recent enkele aanpassingen op haar website gemaakt om eventuele bijkomende kosten in een eerdere fase van het boekingsproces naar de consument te communiceren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *