Consumentenbladen inzetten voor lifestyleonderzoek

Recreatiebedrijven kiezen vaak voor een zeer traditionele doelgroepsegmentatie; bijvoorbeeld op basis van levensfase (gezinnen, senioren, e.d.), of iets geavanceerder; de vijf kleuren doelgroepen van de RECRON. Met deze afbakening zorg je er voor dat je weliswaar in een grote vijver vist, maar met zo’n brede segmentkeuze kun je je niet als écht onderscheidend profileren.

Wat vinden vissers leuk?

Nichemarkten zijn groot genoeg
Bijna alle MKB bedrijven kunnen het zich veroorloven om te kiezen voor een verdere afbakening. Je hebt immers geen miljoenenpubliek nodig. Een markt die al zeer ver is doorgesegmenteerd op basis van lifestyles zien we bij de consumentenbladen. De onderwerpen uit deze bladen en de adverteerders vertellen veel over producten en ervaringen die voor deze specifieke groep interessant zijn. Het is een uitstekend instrument voor een eerste verkenning van de doelgroep.

Ziet u aanknopingspunten met uw eigen aanbod? Dan kan aandacht in deze bladen, gecombineerd met een aangepast aanbod van uw bedrijf, zorgen voor een campagne op maat, die veel kansrijker is, omdat het de doelgroep aanspreekt op hun passie.

Loop je niet het risico om je bestaande ‘traditionele’ doelgroepen af te schrikken? Gelukkig zijn er tegenwoordig voldoende mogelijkheden om, bijvoorbeeld via de website, voor verschillende doelgroepen een eigen startpagina te maken. Zo kunt u zich toch richten op een bijzondere groep, hobby of levensinstelling, zonder u direct voor iedereen als specialist te profileren.

Wat zoekt deze lezer buiten?

Goedkoop abonnement
In het zomerseizoen zijn lopen er diverse campagnes voor een goedkoop kennismakingsabonnement. Van 4 juli t/m 18 juli 2012 doen veel tijdschriften mee aan de 123tijdschrift.nl knalactie: alles voor 12,50! Daarmee kun je goedkoop kennis maken met verschillende bladen/lifestyles. (Alle abonnementen lopen automatisch af.)

 

Hulp nodig om een vertaalslag te maken van lifestyle naar uw aanbod? Neem dan contact op met:
Walter Jonker
walter@levendland.nl
www.levendland.nl