Caravanmarkt weer in de lift

Er zijn tot en met september dit jaar weer meer nieuwe caravans verkocht dan dezelfde periode vorig jaar. Het gaat goed met Nederland: de economie groeit, de huizenmarkt trekt aan en de banenmarkt krabbelt weer op: het consumentenvertrouwen is terug. Dat blijkt ook aan het aantal caravans- en camperprimeurs die vanaf vandaag op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs staan. De beurs duurt nog tot en met zondag 11 oktober.

caravanOpmerkelijk is het aantal instapmodellen waarmee gevestigde caravanmerken zich richten op jonge gezinnen. Ooit waren caravans vierkante aanhangers zonder koelkast of kachel, waarbij de zithoek elke avond moest worden omgebouwd naar een slaapplaats met matige matrassen. Tegenwoordig zijn het strak ingerichte vakantiehuisjes met dubbel ‘glas’, panoramaramen, comfortabele ringverwarming en vaste bedden met koudschuimmatrassen. Caravankeukens zijn al decennia voorzien van kooktoestellen met piëzo-ontsteking, maar nu heeft ook de boiler, de designkraan en apothekerskast z’n entree gemaakt. Anno 2016 beschikt elke caravan over luxe toilet/douche en in sommige modellen zelfs een aparte kinderkamer met drieverdiepingenstapelbed en aparte USB-aansluitingen voor de gadgets van veeleisende kids

Populaire buscampers
Een andere trend is de onverminderde populariteit van de kampeerauto. In acht jaar tijd is het aantal campers in Nederland verdubbeld. Ook hier zien we instapmodellen gericht op publiek met kleinere budgetten en er zijn zelfs fabrikanten die nieuwe merken op de markt zetten om de jongere doelgroep aan zich te binden. Na Duitsland lijkt ook de kampeerbus in Nederland aan populariteit te winnen. En dan niet de klassieke oer-bus waarmee Yvonne Jaspers tijdens Boer zoekt Vrouw door het polderlandschap reed – ook buscampers zijn tegenwoordig van alle gemakken voorzien, zoals straks ook zal blijken op het speciale BuscamperPlein dat tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs is ingericht.

Instappers & Doorstappers
Naast instappers richt de Europese caravan- en camperbranche zich ook op ‘doorstappers’: de wat oudere levensgenieters die de mooiste regio’s ‘op eigen kiel’ willen verkennen met de luxe van thuis. Bijna alle fabrikanten hebben luxe tweepersoonscaravans in het portfolio. Met hoogglans afgelakte designkastjes, luxe aanrechtbladen en aparte douche- en toiletruimte. Caravans in dit segment kunnen helemaal ‘eigen’ worden gemaakt met keuze uit soms wel tien soorten houtdessins en een veelvoud aan stofferingsvarianten. Caravanmovers manoeuvreren het mobiele vakantiehuisje zonder getrek en geduw naar de comfortplek op de camping, de airco op het dak voorkomt Toscaans-tropische nachten waarbij partners aan elkaar plakken en de boiler of ingebouwde espressomachine zorgt ’s morgens op afroep voor een comfortabel ontwaakmomentje met verse thee of een geurende latte macchiato.

Ook op het gebied van de traditionele vouwwagen – steeds vaker aangeduid als traveltrailer – zorgen trends en ontwikkelen voor een verkoopstimulans. Zowel qua luxe als qua slaapcomfort doen ze niet meer onder voor een caravan of kampeerauto en qua uitstraling zorgen ze voor het adventure-gevoel van de moderne wereldreiziger.

Over de Kampeer & Caravan Jaarbeurs
Van 7 t/m 11 oktober 2015 is de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, in de Jaarbeurs in Utrecht. Hier zijn de nieuwste caravans, vouwwagens, campers en (voor)tenten te vinden. Het centrale thema ‘La Douce France’ .

Voor meer informatie: www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *