Camping als adventurepark = structurele leegstand volgens SVR

“Hoewel sommige media een ander geluid laten horen, zijn kampeervakanties juist helemaal ‘in’. Maar lang niet alle commerciële campings spelen goed in op die vraag.” zegt de Stichting Vrije Recreatie (SVR), grondlegger van het Kamperen bij de Boer.

svr campingVerschuiving
Ook dit jaar verwachten de aangesloten kampeerboeren weer veel gasten op hun, meest kleinschalige, plattelandscamping. Dit kondigde zich in januari al aan op de SVR-Vakantiebeurzen, waar ruim 33.000 recreanten hun licht kwamen opsteken over het kamperen bij de boer. Wel bleek op deze beurzen, dat er een bepaalde verschuiving plaatsvindt: vaak is de tentkampeerder van pakweg veertig jaar geleden nu niet meer zo happig om op zijn leeftijd nog in een tentje te overnachten en dan kiest hij voor een wat luxer kampeermiddel, namelijk de caravan en camper.

Adventurepark = doodlopende weg
Eens een kampeerder, altijd een kampeerder. Alleen is de kampeerder van nu kritischer in zijn keuze geworden. Niet alleen door de nog steeds voortdurende economische crisis, maar ook en vooral door het karakter van de camping.
Volgens de media hebben veel kampeerterreinen te maken met structurele leegstand. Onder voorbehoud stemt de SVR daar wel mee in. “Dat zijn dan vaak campings met het karakter van een adventurepark, met afgebakende paden, een slagboom bij de ingang en waar drie weken vakantie met vijf personen niet meer te betalen is.”

Meest rustig, soms druk, altijd goedkoop en nooit duur
De SVR verwondert zich over deze negatieve berichtgeving door de media, want mede door het prachtige weer was de start van het voorjaar juist bijzonder goed. De stroom aanmeldingen voor het donateurschap van de SVR is juist aanzienlijk. “Op sommige dagen ontvangt ons kantoor ruim honderd aanmeldingen, terwijl passanten bij de boer zich daar spontaan aanmelden. En dat doet men niet voor niets. Bij ons kan je precies krijgen wat je zoekt: meest rustig, soms druk, altijd goedkoop en nooit duur. Logisch toch dat men dan bij de SVR belandt.”

Sticker_SVRjpegWelkom bij de boer
Volgens SVR moeten de commerciële campings de leegstand op hun terrein zien als een teken aan de wand en een waarschuwing ‘dat men op de verkeerde weg zit.’

De prachtige SVR-campings varen daar wel bij, want bij hen voelt de recreant zich nog welkom. De ware kampeerder verlangt terug naar een camping, waar persoonlijke behandeling, betaalbaarheid, gezelligheid, gastvrijheid en vriendelijkheid vanzelfsprekend is.

Bron: persbericht Stichting Vrije Recreatie (SVR)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *