Bowlingsector onttrekt zich aan negatieve ontwikkeling uitgaanshoreca

Uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond naar de bowlingsector, blijkt dat zij zich positief heeft ontwikkeld. Dit in tegenstelling tot de negatieve tendens in andere uitgaanssectoren zoals de discotheek en het cafébedrijf.

Bowlingbaan Van Spronsen & Partners horeca - adviesNederland telde in 2012 141 bowlingcentra, een stijging van 1,5% ten opzichte van 2009. Daarnaast is er sprake van schaalvergroting, het aantal banen nam met 2,5% toe tot 1.452. ‘Naast deze ontwikkelingen zien we nieuwe horecaconcepten bij de bowling, zorgen witte bowlingbanen letterlijk voor een nieuw jasje en multifunctioneel gebruik en is de bowling niet meer weg te denken uit grootschalige leisurecentra’, aldus Guido Verschoor van Van Spronsen & Partners horeca-advies. Waar het aantal bowlingcentra de afgelopen jaren toenam, daalde bijvoorbeeld het aantal cafés met 4% en het aantal discotheken met maar liefst 25%. Dat er daarentegen nog steeds bowlingcentra bijkomen geeft aan dat er ondernemers zijn die hier kans zien om geld te verdienen. Kijken we naar de nieuwe bowlingcentra dan zien we dat hier telkens wordt ingezet op specialty concepten.

Tegenhanger van traditionele steengrillen
Na vestigingen in onder andere België, Luxemburg en Azië heeft in 2012 de Tex-Mex horecaformule Chi-Chi’s haar eerste vestiging in Nederland geopend (Nederweert), in combinatie met bowlingbanen. De ondernemer, Daniël Dol, vertelt dat gasten ook alleen voor de horeca komen, iets wat bij het traditionele steengrillen toch minder aan de orde is. Hij kan het weten, want zijn vader exploiteert al jaren Dolfijn Bowling in Tilburg, een bowling met steengrill. In Chi-Chi’s worden tijdens het bowlen, naast bitterballen, ook nacho’s, quesadillas en andere Tex-Mex snacks direct aan de baan geserveerd. Het doel van Chi-Chi’s is om meer vestigingen te openen, waarmee een tegenhanger van het traditionele steengrillen bij de bowling (nu mogelijk bij 80% van de bowlingcentra) wordt geboden. Naar verwachting zullen in de verre toekomst ook de moderne versies van de Chinese HotPot concepten (soort fondue voor groepen) goed gecombineerd kunnen worden met bowling.

Modeshows op de bowlingbaan
Bij veel nieuwe bowlingcentra zien we dat gekozen wordt voor witte bowlingbanen, die door middel van LED-verlichting allerlei kleuren kunnen krijgen. Hierdoor kan het bowlingcentrum op maat worden aangekleed voor bedrijfsevenementen (met de kleuren van het logo) of is het uitermate geschikt voor een modeshow, inclusief catwalk. Dergelijke faciliteiten zorgen bij bowlingondernemer Wildrik Hartman van Bowlingpoint in Breda voor een omzetaandeel van 10%. Daarnaast zet de ondernemer in op samenwerking met externe partijen met als resultaat dat bijvoorbeeld de gemeente de horecaruimte regelmatig afhuurt voor bedrijfscoaches die startende ondernemers begeleiden. Het bowlingcentrum wordt dus steeds multifunctioneler. Hartman zag in 2012 zijn omzet met bijna 18% toenemen, mede door ontwikkeling van de naar eigen zeggen eerste bowlingapp van Nederland.

Bowling = Beleving
Richting de toekomst is de verwachting dat bowlingcentra steeds meer onlosmakelijk geïntegreerd zullen worden binnen grootschalige leisurecentra, waar het draait om beleving. Hier worden, naast bowling, vrijetijdsvoorzieningen zoals bijvoorbeeld bioscoop, glowgolf, lasergamen en kinderspeelparadijzen onder één dak aangeboden. Zo wordt momenteel in Zwolle hard gewerkt aan realisatie van het multifunctionele leisecentrum Wally’s, een initiatief van bowlingondernemer Ben Schulte en wordt bij het stadion van Roda JC in Kerkrade het Leisuredome met onder andere een bowling en megabioscoop gerealiseerd.

Steeds grotere bowlingcentra
In Flevoland, Almere opende één van de grootste bowlingcentra van Nederland haar deuren waardoor de provincie, na Drenthe, nu relatief de meeste bowlingbanen telt (11,1 banen per 100.000 inwoners). In 2012 telde een bowlingcentrum gemiddeld ruim 10,3 banen, een groei van 1% ten opzichte van 2009. Ook in Zuid-Holland en Nood-Brabant nam het aanbod toe.

Hoofd boven water
Uiteraard zijn er ook genoeg bowlingcentra die op zichzelf staan en het traditionele bowlingproduct aanbieden. De verwachting is dat door de steeds verdergaande ontwikkelingen de verschillen steeds groter zullen worden. Hierdoor zullen sommige bedrijven, die minder mogelijkheden hebben om een totaalbeleving aan te bieden, moeilijker het hoofd boven water kunnen houden. Zij zullen op andere manieren creatief moeten zijn in de bedrijfsvoering om te kunnen overleven.

Meer informatie (o.a. de online publicatie): www.spronsen.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *