Bloemencorso bollenstreek; 1 miljoen bezoekers uit binnen- en buitenland

Het bloemencorso in de Bollenstreek trok afgelopen zaterdag ongeveer 1 miljoen bezoekers. (ongeveer gelijk aan 2012). Het is een evenement dat een enorme aantrekkingskracht heeft op buitenlandse toeristen. Tegenwoordig zorgt social media er voor dat de beelden van dit unieke evenement razendsnel worden verspreid over de hele wereld. 

Apen eten bananen (foto: Wilma van Velzen)
Apen eten bananen (foto: Wilma van Velzen)

Nadat zaterdag ongeveer 1 miljoen bezoekers al hadden genoten van de bloemen, worden er in Haarlem nog eens zo’n 80- a 100.000 kijkers verwacht op de Grote Markt, waar de wagens nu staan geparkeerd. Winnaar van de wedstrijd voor mooiste praalwagen werd ‘Apen eten bananen.’

Veel buitenlandse belangstelling
Woordvoerder Wilma van Velzen laat weten dat er juist heel veel buitenlandse bezoekers op het evenement af komen.: “Niet alleen in Lisse en De Keukenhof maar ook in Noordwijk, Haarlem en de andere corsogemeenten waar het corso passeert. Het Bloemencorso van de Bollenstreek is wereldberoemd en vooral de combinatie met de prachtige bontgekleurde bollenvelden en De Keukenhof maakt het tot een topattractie. Het is bovendien het enige corso met hyacinten en het eerste grote voorjaarsevenement. Dit zet niet alleen de toeristenstroom in Nederland in gang, maar zelfs in heel Europa. Onderzoek heeft dit eerder uitgewezen en dit geeft de economie en toeristenindustrie natuurlijk een enorme drive.”

Sponsors krijgen rendement door wereldwijde exposure
Diverse bloemen en fruitcorso’s in Nederland worstelen met de financiën. Dankzij de crisis wordt het minder makkelijk om gulle sponsors te vinden; en ondertussen stijgen de kosten dankzij eisen vanuit wet- en regelgeving.
Wilma van Velzen herkent deze problematiek ook bij het corso in de bollenstreek: “Het evenement is gratis en wordt gedragen door honderden vrijwilligers. De aansturing gaat vanuit een klein comité (ook vrijwilligers) dat het hele jaar actief is om het corso voor te bereiden en aan te sturen op het moment supreme. Het evenement is mogelijk door sponsoring van de praalwagens en luxe wagens. Jaarlijks rijden er zo’n 30 luxe en promotiewagen in de stoet mee en circa 20 grote praalwagens. Behalve dat de corsogemeenten en Keukenhof jaarlijks een praalwagen sponsoren zijn er twee corsogroepen die bestaan uit kleinere sponsors/vrijwilligers en zelf hun praalwagen regelen.
De overige praalwagens worden gesponsord door externe kandidaten zoals dit jaar Republiek Azerbeidzjan, Bouwbedrijf Adriaan van Erk, Omroep MAX, Magazine MAX en Universal Studios. Zij hebben de exposure waarde van het corso heel goed ingeschat, want MAX wilde bijvoorbeeld zijn nieuwe Magazine promoten en Universal Studios de nieuwe release van de film Verschrikkelijke Ikke. Iedereen maakt foto’s van het corso (vader, moeder, kinderen, opa, oma) en dankzij de nieuwe mobiele media worden deze foto’s wereldwijd overal geliked via facebook, twitter, youtube en facebook. Een betere promotie kun je dus niet hebben. Ook wordt met de schooiwagen (praalwagen van het corso zelf) langs de route nog wat geld opgehaald. Het blijft echter de eindjes aan elkaar knopen en creatief zijn, want de kosten worden jaarlijks steeds hoger.”

Extra kosten om veiligheid te garanderen
Van Velzen noemt ook de toegenomen kosten als extra uitdaging om een corso te realiseren: “Er zijn sinds de aanslag in Apeldoorn tijdens Koninginnedag flink wat extra kosten op het gebied van veiligheid bijgekomen. Omdat de overheden hier niet voor willen opdraaien zijn deze (en de uitvoering ervan) bij de evenementen zelf neergelegd. Dit vraagt niet alleen vele uren vrijwilligerswerk om een waterdicht veiligheidsplan in elkaar te zetten, maar ook het inrichten van een crisiscentrum voor de coördinatie van veiligheid, het werven van 150 verkeersvrijwilligers en het opleiden en inzetten van deze mensen tijdens het corso etc. De minister heeft nu eenmaal bepaald dat de evenementen zelf het stukje veiligheid moeten regelen en dat aan allerlei zeer strenge regels moet worden voldaan. Maar vanuit het corso blijven we positief en zullen we ook hiervoor uiteindelijk wel weer een oplossing vinden. In ieder geval hopen dat de thematisering die we afgelopen jaren hebben ingezet zorgt voor nog meer praalwagensponsors en andere corsodeelnemers, donaties en giften zodat wij de begroting rond kunnen krijgen. En het sterkt Stichting Bloemencorso Bollenstreek enorm dat het corso door de corsogemeenten en Keukenhof breed wordt gedragen. Volgend jaar gaan we weer een nieuwe uitdaging aan en dan rijdt het corso op 3 mei zijn 42 km lange tocht van Noordwijk naar Haarlem.”

Meer informatie: www.bloemencorso-bollenstreek.nl/nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *