Amsterdam EXPO haalt blockbusters naar Nederland

Musea en exposities maken lastige tijden door. Veel overheden kijken kritisch naar de financiële bijdrage en dat resulteert steeds vaker in krimpende budgetten. Amsterdam EXPO startte in dit gure economische klimaat met een nieuwe, 3000m2 grote expositieruimte, gericht op populair wetenschappelijke tentoonstellingen; en bovendien zonder subsidie.

Erica Terpstra kijkt aandachtig naar het dodenmasker van Toetanchamon. Foto: Ernst van Deursen.
Erica Terpstra kijkt aandachtig naar het dodenmasker van Toetanchamon. Foto: Ernst van Deursen.

Gat in de markt
Initiatiefnemer Peter Tabernal zag een gat in de markt. Amsterdam EXPO biedt ruimte aan grote internationale exposities, die voorheen in Nederland geen geschikte ruimte konden vinden. De 3000m2 oppervlakte in Amsterdam is voor veel reizende exposities erg aantrekkelijk.

De locatie, pal naast station Amsterdam Zuid -WTC, blijkt ook een goede zet. Het is weliswaar niet in het historische hart van Amsterdam, waar de grote musea zijn gevestigd, maar de bereikbaarheid is uitstekend; zowel per trein als met de auto.

Blockbusters
De eerste grote expositie, die veel media-aandacht trok, was Body Worlds. Van januari t/m half juni 2012 trok deze eerste blockbuster 200.000 bezoekers. Amsterdam EXPO is geen museum, en lift dus niet mee op de museumjaarkaart. De standaard entreeprijs van € 16,- blijkt voor een bijzondere expositie echter geen onoverkomelijk probleem.

Inmiddels is de tweede tentoonstelling ingericht; een kijkje in de grafkamer van Toetanchamon. Amsterdam EXPO profileert zich met populair wetenschappelijke en historische thema’s die een breed publiek aanspreken.

Egyptoloog Janko Duinker pakt een scholiere van VSO Bartiméus bij de hand om samen de hiërogliefen op de graftombe van Toetanchamon te lezen. Foto: Carolien Sikkenk
Egyptoloog Janko Duinker pakt een scholiere van VSO Bartiméus bij de hand om samen de hiërogliefen op de graftombe van Toetanchamon te lezen. Foto: Carolien Sikkenk

Doelgroepen
Wat meteen opvalt in de communicatie van Amsterdam EXPO is dat zij heel actief nichemarkten benaderen. Een sterk punt waar de hele recreatiesector van kan leren! Zo zijn er tijdens elke expositie speciale dagen voor blinden. Tijdens de expositie Body Worlds en nu ook bij Toetanchamon mogen zij de objecten in de expositieruimte ook aanraken. Bovendien wordt er specifiek voor deze groep rekening gehouden met begeleiding bij ontvangst en andere randvoorwaarden die een bezoek voor hen mogelijk maken. Een andere zelfbedachte doelgroep is die van ‘90-jarigen’. (Het is immers 90 jaar geleden dat de grafkamer van ‘Toet’ werd geopend) Ook voor deze groep, en hun familie, werd met succes een bijzondere dag georganiseerd.
Verder wordt er ook aan de meer traditionele doelgroepen bijzondere aandacht besteed; leraren gratis bij een schoolbezoek; en iedere zaterdag in maart familiedag; met speciale familietickets en een activiteitenprogramma voor de kinderen.

Volop in ontwikkeling
De organisatie is voorlopig nog niet uitontwikkeld. Naast de steeds wisselende exposities, wordt er ook gekeken naar nieuwe doelgroepen. De nabijheid van Schiphol biedt bijvoorbeeld kansen; per trein slechts 10 minuten reistijd. De audiotour in de EXPO is al meertalig. Alhoewel dat voor de huidige, overwegend Nederlandse bezoeker, nog niet noodzakelijk is. In november 2012 werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Televisiezender National Geographic, waardoor ook op het gebied van publiciteit en exposure van de tentoonstellingen, nog meer mogelijkheden ontstaan.

Meer informatie: www.amsterdamexpo.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *