Inspelen op themajaar ‘Mondriaan tot Dutch Design’

2017 wordt het themajaar ‘Van Mondriaan tot Dutch Design’ in de promotie van Nederland vakantieland. Tijdens een bijeenkomst in het Van Abbe Museum in Eindhoven vertelde Conrad van Tiggelen van het NBTC dat de campagne niet alleen bedoeld is om meer bezoek naar Nederland te trekken, maar ook om een ander gezicht van Nederland te laten zien.

Victory Boogie-Woogie van Mondriaan
Victory Boogie-Woogie van Mondriaan

Directe aanleiding is de oprichting van De Stijl in 1917, met kenmerken die tot op de dag van vandaag in Dutch Design te zien zijn. Om deze mijlpaal te vieren heeft NBTC Holland Marketing, samen met haar partners, 2017 uitgeroepen tot themajaar ‘Mondriaan tot Dutch Design’. Voor de kunst- en designliefhebber is 2017 hét moment om Nederland te bezoeken. Tijdens Dutch Design Week in Eindhoven werd het themajaar Mondriaan tot Dutch Design officieel gelanceerd voor de Nederlandse pers.

De Stijl, Mondriaan
Benno Tempel, directeur Gemeentemuseum: “Nederland heeft sinds de 17e eeuw wereldberoemde kunstenaars voortgebracht als Rembrandt, Van Gogh en Mondriaan. Nu het in 2017 honderd jaar geleden is dat De Stijl werd opgericht, is het een mooi moment voor een eerbetoon aan deze kunstbeweging met boegbeelden als Theo van Doesburg, Bart van der Leck en Piet Mondriaan. De Stijl is tot op de dag van vandaag een inspiratiebron voor kunstenaars, architecten, vormgevers en couturiers. Met hun vernieuwende ideeën maakten de kunstenaars van De Stijl de weg vrij voor de ontwerpers van nu. De grote tentoonstellingen en vele activiteiten die tijdens dit themajaar door heel het land worden georganiseerd, laten zien dat we als Nederlanders trots mogen zijn op kunstenaars en ontwerpers, van toen en nu.”

Dutch Design
Martijn Paulen, directeur Dutch Design Foundation: “Wij inspireren de wereld met Dutch Design. De mentaliteit om vernieuwing op een toegankelijke manier toe te passen in de samenleving – optimistisch, onconventioneel, niet hiërarchisch en met humor – is wereldvermaard. Dit gegeven krijgt in 2017 een bijzonder podium in een inspirerend themajaar. Gedurende 2017 kan het internationaal publiek ervaren hoe Nederland vormgeeft aan de toekomst.”

Cultuurtoerisme
Conrad van Tiggelen, NBTC: “Het themajaar markeert de introductie van de verhaallijn Mondriaan tot Dutch Design, die bezoekers door heel Nederland naar interessante plaatsen voert die te maken hebben met werken uit de periode van De Stijl en hedendaags design. NBTC zet de komende jaren sterk in op spreiding van toerisme in tijd en ruimte. Dit themajaar biedt daarvoor goede aanknopingspunten. De tentoonstellingen en evenementen vormen een mooie aanleiding voor mensen om ook minder bekende plekken en regio’s van Nederland te bezoeken. Daarnaast zet NBTC in op thema’s die de bestedingen van het bezoek verhogen, zoals cultuurtoerisme.” De cultuurtoerist besteedt bovengemiddeld veel aan zijn bezoek aan Nederland; ruim 850 euro per persoon per verblijf tegenover zo’n 470 euro van een gemiddelde toerist.

De nadruk in de internationale promotie van he tthemajaar komt te liggen op Duistsland (Nordrhein Westfalen) en Vlaanderen. Dat zijn landen waarbij de bezoeker veelal met de auto arriveert, waardoor ook de logistiek van de bezoeken geen probleem hoeft te zijn. In Duitsland is er al veel belangstelling voor de kunststroming Bauhaus dat erg veel lijkt op ‘De Stijl’. In Vlaanderen zal de nadruk waarschijnlijk wat meer komen te liggen op Dutch Design. Daarmee wordt ingespeeld op de grote belangstelling voor stijl en interieur.
Naast België en Duitsland, wordt de campagne ook in Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Verenigde Staten en Scandinavië opgezet.

Samenwerking
Dit themajaar komt tot stand door een samenwerking van NBTC met uiteenlopende partners. De marketingpartners zijn Den Haag Marketing, Leiden Marketing, Museum Drachten, Toerisme Gelderland, Toerisme Utrecht / Citymarketing Amersfoort en VisitBrabant.

Aanhaken door ondernemers
Ondernemers en andere organisaties die willen aanhaken en inspelen op het themajaar worden in eerste instantie verwezen naar de betrokken regionale marketingorganisaties. Bedrijven die daar te ver van af zitten, en wel willen inhaken kunnen contact opnemen met het NBTC. Een opvallende afwezige in de campagne is Amsterdam (met o.a. het Stedelijk Museum). Zij kiezen er voor om komend jaar minder deel te nemen aan grote campagnes en beurzen gericht op inkomend toerisme.

Bron: NBTC

Bewaren

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *