De accu van Nederland; 7 lessen van de RECRON netwerkdag

De ‘The Future is Now’. Ofwel, de toekomst is nu. De Algemene Ledenvergadering en netwerkdag van de Recron gisteren in Driebergen. gaf niet alleen inzicht in de toekomst van Recron, maar ook in de toekomst van de sector.

toekomstEen inspirerende dag, waarop helaas maar een stuk of vijftig van de duizend Recron-leden aanwezig waren. Ter lering en vermaak, deel ik hieronder mijn (red.: Laurien van der Vaart / Buitenpaden) 7 belangrijkste inzichten:

1 De toekomst is nu

Recron-directeur Monique van der Sanden maakte duidelijk wat er met de een beetje raadselachtige titel werd bedoeld. ,,We moeten nu besluiten dat we in de toekomst leidend willen zijn.”

Dit geldt natuurlijk voor alle ondernemingen en organisaties. Ook voor jou en voor mij. Als je in de toekomst wat wil bereiken, dan heeft het niet zoveel zin om daarover te mijmeren, maar je moet daar nu actie voor ondernemen. Zonder actie verandert er niets en verlies je op termijn de strijd om de gast of klant.

allesverandert2 Alles verandert

Voorzitter Adri van der Weyde begon de dag al meteen met: “De hele wereld is in beweging, alles verandert, zelfs de verandering verandert”. Dat is natuurlijk een feit. We leven in turbulente tijden.

Maar misschien is het altijd al zo geweest. Want de Romeinse dichter Ovidius schreef al: Alles verandert, maar niets vergaat.

Maar misschien gaan de veranderingen nu ook wel nóg harder dan anders. In elk geval moeten we als ondernemers met deze beweging meebewegen.

3 De wedstrijd winnen

“De insteek is niet langer om de wedstrijd niet te verliezen, maar om de wedstrijd te winnen. Dat is dezelfde wedstrijd, maar met een andere mentaliteit”, aldus een strijdbare Van der Sande.

Zij doelde hier op de organisatie Recron, die dé toonaangevende leider in de branche wil worden, maar deze uitspraak geldt natuurlijk ook voor ondernemers. Je gaat een ‘strijd’ heel anders aan als je doel is om te winnen, dan alleen maar om niet te verliezen. Je neemt andere beslissingen, je doel is hoger, je inzet is groter en je bereikt ook meer.

relax4 De accu van Nederland

De vrijetijdssector is een groeisector en banenmotor, aldus de Recron-directeur. Maar daarnaast is het de accu van Nederland. Daar mag best meer waardering voor komen, zowel van binnen als buiten de sector, vindt zij.

“Door re-creëren krijgen mensen weer energie voor hun werk en hun familie”

Ik vind het wel verfrissend om op deze manier naar de sector te kijken, het gaat dus niet alleen om plezier en er lekker uit zijn, we vervullen een noodzakelijke behoefte voor de mensen.

We zorgen er voor dat mensen op adem kunnen komen. Ik denk dat we deze functie nog veel verder kunnen invullen en benutten.

5 Alles is binnen handbereik

We hebben in de sector alles binnen handbereik om te zorgen dat mensen kunnen ontspannen en opladen. “Er is zoveel moois te beleven, dat moeten we uitvergroten, daar moeten we trots op zijn.”, aldus Van der Sande.

En ik denk dat we al dat moois nóg beter voor de gasten kunnen ontsluiten. Door het te laten zien, door er over te vertellen en het met alle zintuigen te laten beleven.

Zoals Van der Sande het zei: ,,Je verhuurt eigenlijk een klein stukje aarde voor een korte periode’’. En ik vind dat we de gasten zo veel en zo intensief mogelijk van dat kleine stukje aarde moeten laten genieten.

6 Echte belevenissen

Er is in Nederland niet alleen heel veel moois te beleven, er zal ook een grotere behoefte komen aan dit soort belevingen, ziet de Recron-directeur. ,,Door de digitalisering willen mensen belevenissen die écht alle zintuigen aanspreken, die verrassen. Alleen een mens kan verrassen.’’

In de ogen van Van der Sanden hoeft de sector alleen haar deur open te zetten, en de gasten zijn al in de natuur, of kunnen genieten van cultuur zoals mooie landgoederen of gebouwen. ,,We zijn de groeidiamant van de sector.”

natuurbeleving7 We willen best voor natuur betalen

’s Middags discussieerden we onder leiding van journalist Ferry Mingelen over een aantal prikkelende stellingen. Eén van die stellingen was: De natuur is belangrijk voor mijn gasten, ik betaal daar dan ook graag aan mee.

Opvallend vond ik dat meer dan 80 procent van de aanwezigen (45 van de 53) het met deze stelling eens was. Al werd daar in de discussie wel de nuance aan gegeven: het moet geen algemene belastingmaatregel worden, maar ook echt worden besteed aan natuur. En het liefst aan dingen waar de gasten direct wat aan hebben.

meer informatie: www.recron.nl


met dank aan:
Laurien van de Vaart van Buitenpaden.nl.
Laurien: “Met Buitenpaden wil ik zo veel mogelijk mensen het mooie van de omgeving laten zien. Want er is buiten zoveel te ontdekken, maar je ziet het vaak niet meteen.”

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

4 reacties

  1. Leuk om te lezen dat je de omgeving kunt zien als een accu. Verblijfsaccommodaties zijn inderdaad alleen maar “grassprietverhuurder” zoals Karin Veldhuizen van watersportcamping ooit eens schreef. Wie denkt dat het meer is dan dat, ontgaat de verblijfsmotieven van de gast. Samen willen genieten van nieuwe omgevingen en/of ervaringen.

    1. Ja, iets meer dan 50 tijdens het gedeelte van de stemming. ’s ochtends wat meer. Dat waren voor een gedeelte ook mensen die een Award hadden gewonnen. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen keuzes en programma’s, maar ik vond het het wel een beetje beschamend dat er van die prijswinnaars er een groot deel na de prijs de zaal verlieten.
      De lage opkomst was ook het gesprek van de dag. Hoe je het op moet lossen, daar verschilden de meningen over.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *