Aan welke wensen moet een evenementenlocatie voldoen?

High Profile heeft de wensen en eisen van 977 opdrachtgevers in de evenementensector in kaart gebracht. Het aantal evenementen is afgelopen jaar gestegen en dat betekent een omzetgroei van 111 naar 135 miljoen euro. Gemiddeld wordt 44% van het evenementenbudget besteed aan de locatie en 89% van de opdrachtgevers boekt een locatie rechtstreeks.

locatieonderzoekDe top 5: Welke criteria vindt u belangrijk bij de locatiekeuze? (geënquêteerden mochten max 5 thema’s noemen):

  1. Prijs/kwaliteitverhouding (65%)
  2. Ligging/omgeving (61%)
  3. Bereikbaarheid (60%)
  4. Uitstraling/sfeer (55%)
  5. Parkeergelegenheid (43%)

In 2012 stond sfeer/uitstraling nog bovenaan dit lijstje.

Waar haakt de klant op af?
Er zijn interessante resultaten uit het onderzoek gekomen. Dankzij het grotere aantal open vragen zijn ook markante antwoorden gegeven die relevant kunnen zijn voor het beleid dat locaties voeren. Denk daarbij aan hoe belangrijk de opdrachtgever het vindt om reviews te kunnen lezen. Maar ook geeft hij in dit onderzoek duidelijk aan wanneer hij een locatie absoluut niet zou boeken: “als de locatie vies is, dat komt nog regelmatig voor”, “als de locatiehouder arrogant is”, “als er ongemotiveerd personeel rondloopt,” zijn slechts enkele reacties.

Uitgaven per persoon
De totale uitgaven voor evenementen, de groepsgrootte (van 138 naar 191 man) en het budget per persoon (van 60 naar 69 euro) zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar, echter de eisen zijn daarmee op sommige gebieden ook aangescherpt. Zo is het, meer dan in 2012, een vereiste dat goede kwaliteit geleverd wordt. Ook verwacht de opdrachtgever, het liefst binnen 24 uur, een goed en duidelijk voorstel na het eerste contact met de locatie.

Locaties
Onder de geënquêteerden van High Profile staat een ‘congres/vergaderlocatie’ met stip bovenaan. De voorkeur voor deze locaties steeg van 58% in 2012 naar 63% in 2013. Voor de recreatiesector interessant:
Attractiepark: 5% (4% in 2012)
Buitenlocatie: 38% (33% in 2012)
Dierenpark: 3% (2% in 2012)
Golfbaan: 3% (5% in 2012)
Kasteel, land of herenhuis: 43% (42% in 2012)
De belangrijkste voorzieningen die een locatie in huis moet hebben: Wifi (87%), Beamer/plasmascherm (81%), geluidsinstallatie (68%).

Evenementen als doelgroep?
Het onderzoek van High Profile biedt een uitgebreid overzicht van wetenswaardigheden, die va nut zijn om je aanbod richting evenementenorganisaties te optimaliseren. De opbouw van het onderzoeksrapport:
– een schets van de evenementenmarkt
– vijf casestudies van inkopers van evenementen
– serie enquêtevragen die inzicht geeft in de achtergronden van de doelgroep
– serie enquêtevragen die inzicht geeft in de wensen van de doelgroep
– onderdelen uitgelicht: audiovisuele techniek, veiligheid, evaluatie, sfeer maken, apps e.v.a.

Meer informatie, en rapport bestellen: www.locaties.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *