In het tweede kwartaal van 2025 was de omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, 4,5 procent hoger dan een jaar eerder. Hotels zetten 4 procent meer om. De omzet van de overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, groeide met 6 procent.

Groei is te danken aan prijsstijgingen
Het CBS brengt voor de horecasector alleen de omzetcijfers in beeld. Om te bekijken of een toegenomen omzet te maken heeft met een volumegroei of prijsstijging is er de mogelijkheid om de cijfers van de prijsontwikkeling er naast te leggen.
Een opvallende constatering is dat in de maand april 2025 het prijsniveau voor campings en vakantieparken 21,5% hoger lag dan in april 2024. In de maand mei lag het prijsniveau juist weer 6,5% lager. Voor de volledigheid zie we in juni ’25 een beperkte stijging van 1,8%. De prijsfluctuaties bij hotels vertonen een veel vlakker beeld met respectievelijk: +4,3% (april), -1,9% (mei) en +3,1% (juni).
Het lijkt dan ook een logische conclusie dat de omzetstijging van 6% in de verblijfsrecreatie vrijwel helemaal te danken is aan prijsstijgingen. Het is zelfs mogelijk dat er sprake is van een volumedaling, maar dat kunnen we met deze cijfers niet met zekerheid vaststellen. Ook de omzetstijging in de hotelsector komt vrijwel geheel voor rekening van prijsstijgingen.
Eet- en drinkgelegenheden zetten bijna 6 procent meer om
De eet- en drinkgelegenheden hebben in het tweede kwartaal 5,9 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De fastfoodrestaurants realiseerden met 6,4 procent de grootste omzetstijging van de horecabranches. De omzet van restaurants groeide met 6,3 procent. De kantines en catering zetten 4,6 procent meer om en de cafés boekten 5,2 procent meer omzet dan in het tweede kwartaal van 2024.
Voor cateringdiensten (w.o. restaurants en snackbars) was er in het tweede kwartaal van 2025 sprake van een gemiddelde prijsstijging van 4%.
Ondernemers horeca zijn negatiever in het derde kwartaal
Het ondernemersvertrouwen in de horeca daalde van -12,3 in het tweede kwartaal van 2025 naar -13,2 in het derde kwartaal van 2025. Horecaondernemers waren over zowel het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden als het economisch klimaat in de komende drie maanden wat negatiever.
Bron en meer informatie: www.cbs.nl