Het Waalse Pairi Daiza, in 2024 opnieuw verkozen tot Beste Zoo van Europa, heeft een nieuwe mijlpaal bereikt en bevestigt de ambitie om verder uit te groeien tot een van de belangrijkste toeristische bestemmingen van Europa, met een recordinvestering van 126,6 miljoen euro in 2024. Deze middelen werden ingezet voor het verbeteren van infrastructuur, het verrijken van de bezoekerservaring en het zoeken naar duurzame oplossingen voor de toekomst.
Bij de publicatie van het financieel jaarverslag bij de Nationale Bank voor het boekjaar 2024–2025, voor de fiscale periode 01-02-2024 tot 31-01-2025, deelt Pairi Daiza een aantal opmerkelijke cijfers van het voorbije jaar. Tijdens dit boekjaar heeft Pairi Daiza 126,6 miljoen euro geïnvesteerd in de transformatie van de Tuin: de grootste investering sinds de oprichting.
De belangrijkste projecten waren:
- De voortzetting van de bouw van een tiende wereld, gewijd aan ontdekking en onderdompeling in de wonderen van de tropische equatoriale gordel.
- Opening van 21 Farmhouse Lodges, wat het totaal op 121 verblijfsaccommodaties brengt.
- De opening van de openlucht immersieve tentoonstelling Prehi Daiza, The Lands of the Past – met bijna 60 levensgrote wezens uit het dinotijdperk en de IJstijd, tot leven gebracht met geavanceerde technologie.
Een recent onderzoek toont bovendien aan dat de activiteiten van het park in 2024 goed waren voor bijna 145,2 miljoen euro aan economische impact, 125 miljoen euro aan fiscale en parafiscale inkomsten, en meer dan 3.100 directe en indirecte jobs, waaronder bij Vlaamse bedrijven.
Cijfers die getuigen van sterke groei
In de loop van het seizoen mocht Pairi Daiza 2.651.270 bezoekers verwelkomen, een stijging van 16,3% ten opzichte van het vorige jaar. Het park trekt een steeds internationaler publiek, met eenvierde niet-Belgische bezoekers. Deze toegenomen belangstelling weerspiegelt de aantrekkingskracht van nieuwe projecten, zoals de opening van de negende wereld “De Eilanden van de Rijzende Zon”, waar de eilanden veelzijdig verhalen van de Japanse cultuur vertellen en “NEMO, Oceaanpracht”.
De stijgende bezoekersaantallen, samen met de ontwikkeling van nieuwe aanbiedingen, droegen bij aan een omzet van 138,9 miljoen euro, wat neerkomt op een groei van 18,7% ten opzichte van de 117 miljoen euro in het voorgaande boekjaar. Deze evolutie is onder meer te danken aan de komst van meer bezoekers, de opening van een derde winkel gewijd aan mineralen, en de uitbreiding van het verblijfsaanbod — waarvan het bezettingspercentage meer dan 90% bedroeg.
Het boekjaar werd afgesloten met een nettoresultaat van 16 miljoen euro, tegenover 9,5 miljoen euro in 2023. De cashflow bereikte 42,1 miljoen euro.
Dankzij deze solide resultaten kon Pairi Daiza een investeringsbeleid blijven voeren dat ruimschoots haar winst overstijgt.
Meer informatie: pairi-daiza.com