De verblijfsrecreatieve branche is constant in verandering. Niets nieuws. Wel nieuw is dat het voor een groot aantal bedrijven in de verblijfsrecreatie nog steeds wennen is dat gasten niet meer vanzelf komen. Internet en de financiële crisis hebben gezorgd voor een veranderd ‘landschap’. Terwijl het echte landschap nou juist bijna hetzelfde is gebleven. Het wordt helaas alleen nog vaak genegeerd. Waarschijnlijk omdat het zo vanzelfsprekend is. Dat is het nu juist niet.
Uiteraard bedoel ik (red. Geert-Ftrank de Vries) niet het economisch landschap, maar het fysieke landschap. De omgeving waarin bungalowparken, campings, groepsaccommodaties, hotels en pensions liggen. Die omgeving wint langzaam maar zeker aan waardering als marketinginstrument naast traditionele kenmerken als de kwaliteit van het matras, de glijbanen in het zwembad, het mooie toiletgebouw en/of het actieve recreatieteam.
Verblijfsmotieven van gasten genegeerd
De focus van veel recreatiebedrijven is de laatste 30 jaar vooral gericht geweest op het eigen product en hun onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrent. Veel bedrijven zijn hun sterkste verkoopargument en één van de belangrijkste verblijfsmotieven van de gast uit het oog verloren; Het landschap waarin ze liggen. Het is dan ook mijn overtuiging dat hoe goed en mooi een verblijfsaccommodatie ook is, de omgeving grotendeels het succes bepaald. Strand, heide, bos en water bepalen in Nederland de populariteit van de verblijfsaccommodatie. Bedrijven die de kernkracht en de faciliteiten van hun omgeving optimaal weten te benutten zullen succesvoller zijn dan collega’s.
Verblijfsaccommodaties aan de kust vaker succesvol
Argumenten hiervoor zijn divers. Bijvoorbeeld; de kust trekt in Nederland de meeste gasten (rapport Toerisme 2014 van het CBS). Het grote aantal gasten dat wil genieten van het strand en de zee heeft tot logisch gevolg dat economisch succesvolle recreatiebedrijven daarom vaker aan de kust liggen. Vooral die recreatiebedrijven die in of vlakbij de duinen en het strand liggen zijn vaak het meest succesvol. Ik ken bijna geen grote populaire kust verblijfsaccommodaties die verder dan 5 kilometer van het strand liggen. Het merendeel ligt direct aan of nabij de duinen. Vanzelfsprekend, want veel gasten wensen geen kilometers te rijden vanaf de camping of bungalowpark om naar het strand te gaan. Duinen beleven door te fietsen en te wandelen, dat doen gasten liever direct ook vanaf de verblijfsplaats.
Ditzelfde locatie-argument geldt ook voor gasten die aan en op het water willen verblijven. Een camping of bungalowpark dat claimt een waterpark of waterresort te zijn zal dan ook zeer waarschijnlijk aan het water liggen. Het is immers vreemd als je beweert een waterpark te zijn als je geen water in je nabij hebt. Het water is dus hier de meest bepalende verblijfsmotief van de gast en niet het aanbod van de verblijfsaccommodatie.
Gasten die voor hun verblijf naar bos, heide en zandgronden gaan om daar te kunnen fietsen, wandelen en uitrusten gaan naar deze gebieden omdat ze de rust van het bos willen ervaren, de paarse heide met schapen te zien en het zand van de zandverstuivingen te willen ervaren. Klinkt wellicht heel vanzelfsprekend, maar is het voor veel recreatieondernemers vaak niet een voor de hand liggende logica. Surf maar eens veel over de websites van veel campings en hotels. Veel van deze bedrijven schermen in eerste instantie met het aantal sterren dat ze hebben. Bungalowparken pronken graag weer met hun huisjes. Sauna, wifi en een vaatwasser zouden doorslaggevende beslisfactor zijn voor de keuze voor verblijf in een gebied. Recreatieondernemers die in eerste instantie de belevingen van hun omgevingen aanbieden zijn zeldzaam.
Omgeving biedt meer faciliteiten dan verblijfsaccommodaties zelf.
Als faciliteiten, huisjes en sterren doorslaggevend zouden zijn voor de keuze van de consument van verblijfsplaats voor zijn vakantie of weekendje weg, dan zou de locatie niet van belang zijn. Dat is zeer onwaarschijnlijk. Want een bungalowpark of camping zou dan ook op een industriegebied als de Botlek, Eemshaven of Sloegebied gevestigd kunnen zijn. Toch ken ik deze voorbeelden niet. De omgeving bepaalt dus vaak het succes van recreatieve verblijfsaccommodaties. Veel verblijfsaccommodaties zijn juist ooit eens gevestigd op de locatie vanwege de omgeving. Wordt het dan ook niet weer eens tijd dat recreatieondernemers serieus werk gaan maken van hun omgeving en zich minder gaan toeleggen op eigen faciliteiten.
Wijze recreatieondernemers verkopen hun omgeving
Als wijs recreatie ondernemer is het daarom verstandig in eerste instantie de omgeving als product- en verkoopinstrument te gebruiken en daarna pas de eigen faciliteiten van de camping of park. Ken daarom de verblijfsmotieven van de gast. Dat is vaak in eerste instantie de omgeving en wat die gast daarin wil gaan beleven en ontdekken. Die recreatieondernemer die optimaal gebruik maakt van zijn omgeving en de verblijfsmotieven van zijn gast kent, zal waarschijnlijk succesvoller zijn als zijn collega’s.
Met dank aan :
Geert-Frank de Vries, adviseur Buiten Belevingen bij Arthuur en De Vries Kartografie.
Arthuur, Buiten Beleven is bedenker en maker van buiten belevingen voor gasten.
Onze missie is gasten van verblijfsaccommodaties een leuk dagje uit te geven middels fietsen, wandelen, ruiteren en speuren. www.arthuur.nl
De Vries Kartografie visualiseert de omgeving middels fietskaarten en wandelkaarten.
www.devrieskartografie.nl
Bewaren
3 reacties
Mooi geschreven, Geert-Frank! Ik kan het alleen maar met je eens zijn. Er zijn ook steeds meer bedrijven in de vrijetijdssector die dat door hebben (kijk bijv. naar het artikel over bungalowpark Hoenderloo, elders op deze site). Volgens mij komt het ook doordat eigenaren en managers van parken dag in, dag uit wonen en werken in die omgeving en het bijzondere niet meer zien. Voor hen is het alledaags. Maar voor de gasten niet! Ik raad bedrijven dan ook altijd aan om de Zoover- en Tripadvisor-recensies goed te lezen, en dan vooral die over de omgeving, en tussen de regels door. Dan krijg je in de gaten wat jouw omgeving voor jouw gasten uniek maakt. En kan je er veel beter op inspelen. Hierover is meer te lezen in mijn gratis e-boek, te downloaden op mijn website: http://buitenpaden.nl/gratis-e-werkboek/
Goed artikel Geert-Frank, duidelijk uitgangspunt en advies. Om trots op te zijn.
Helemaal eens met de strekking van dit artikel. Zonde om die omgeving niet meer te “gebruiken”. Dat is waarmee je de klant kunt verleiden. Écht goede foto’s (laten) maken en eventueel video is heel erg bruikbaar. Online en offline.