Visie op de attractiesector in 2020

Het vakblad FunWorld van de IAAPA heeft deze maand een special gemaakt over de toekomst van de attractiesector; attractieparken, waterparken, musea, family entertainment centers en dierentuinen. Er is specifiek aandacht voor diverse bedrijfsonderdelen zoals o.a. food & beverage, attracties, technologie, thematisering en entertainment. Diverse Nederlandse deskundigen hebben hun bijdrage geleverd.

futurevisionIAAPA is de internationale koepel van samenwerkende bedrijven in de dagattractiesector. (www.iaapa.org)

Wat in de diverse artikelen terugkomt als rode draad:

  • Het snel veranderende consumentenlandschap – waarin online een grote rol speelt.
  • Consument is op zoek naar een bijzondere beleving, die ook nog eens authentiek en zinvol is.
  • Steeds vaker bewuste en verantwoordelijke keuzes, o.a. op het gebied van voeding, duurzaamheid, dierenwelzijn.
  • Steeds minder ‘kids only’; ook aandacht voor het vermaak van meereizende volwassenen.
  • Digitalisering van het productaanbod; w.o. attracties, betaalsystemen, informatie.

Klik op de tussenkopjes om naar het oorspronkelijke document te gaan

Attractiesector
De toekomst van de attractiesector wordt o.a. belicht door Fons Jurgens, directeur van De Efteling. Volgens Jurgens besteden jongeren een steeds groter deel van hun vrije tijd online; “Het is een uitdaging voor attractieparken om deze groep te verleiden met een bijzonder aanbod. Authenticiteit speelt daarin een belangrijke rol. De Efteling focust zich vooral op haar sterkste punt; het vertellen van verhalen waarmee de bezoekers even kunnen ontsnappen aan de dagelijkse werkelijkheid.”
Tom Mehrman van Ocean Park HongKong noemt als ontwikkelrichting; “We gaan van een zintuigelijke beleving naar een product dat je hart raakt; een meer holistische benadering.” Hij werkt dat verder uit in een tien puntenplan waarin veranderingen per bedrijfsonderdeel worden aangestipt.

Waterparken
Dit segment van de attractie-industrie is vooral gevestigd in landen met een lang zomerseizoen. Belangrijkste trends die hier aan bod komen zijn:

  • Technologie: Die rukt op in diverse werkvelden. Als voorbeelden worden genoemd: gaming in attracties, of robotisering van de dienstverlening.
  • Extremer: Een gethematiseerd zwembad met leuke glijbanen is niet meer voldoende. Er wordt gezocht naar nieuwe spectaculaire attracties om te zorgen voor onderscheid. Specifiek worden de suf-perken genoemd als onderdeel om het waterpark te verrijken.
  • Ook het luxe segment komt aan bod. Er is tot nu toe te weinig aandacht geweest voor bezoekers die kwaliteit op prijs stellen; o.a. in vip voorzieningen en foodservice. (meer dan een frietje) Daar is nog een markt te veroveren.

Family Entertainment Centers
Dit segment is ook in Nederland sterk in opkomst. (zie artikel: Veelzijdige ontwikkeling Nederlandse FECs) De ontwikkeling in de VS kent een langere historie en hier kiest men er voor om weer terug te keren naar de oorsprong; een leuk dagje uit voor het hele gezin. Daar was men wat van afgedreven door het (te) ver doorontwikkelen in de richting van één specifieke doelgroep. Daar ligt dus een valkuil! Door te kiezen voor ‘voor ieder wat wils’ komen er steeds grotere bedrijven op de markt die een breder spectrum van activiteiten kunnen bieden. Andere genoemde trends:

  • – Door prijsverlagingen komen grote interactieve attracties, binnen het budget van FECs te liggen.
  • – Ontwikkeling van FECs in agrotoerisme
  • – Steeds meer digitale interactie

Dierentuinen en aquaria
Dierentuinen worden door vragen uit de maatschappij gedwongen om zich de vraag te stellen: “Waarom dierentuinen?”. Er is al langer een ontwikkeling gaande waarbij de dieren zoveel mogelijk in hun natuurlijke omgeving (ecologie) worden geplaatst. (zie ook recente ontwikkeling Artis) De dieren krijgen meer de ruimte. Dat betekent minder ‘attracties’; die dan wel weer worden voorzien van een uitgebreider verhaal. Gregg Hudson van Dallas Zoo wil ook de link tussen dierentuinen en natuurbeschermingsprojecten versterken.

Musea en Science Centers
Musea en Science centers willen mensen iets meegeven. Steeds vaker wordt het contact gezocht met de gast voorafgaand en na afloop van het bezoek. July Moskalyk, van Dynamic Earth Ontario durft zelfs nog een stap verder te denken: “In de toekomst zal een deel van het publiek genoegen nemen met de ervaring en kennis die zij online kunnen vinden. Zij bezoeken het science centre dan niet meer. Maar is dat erg? Dat hangt af van je doelstellingen. Wil je kennis overdragen of een gebouw in stand houden?”
Een deel van de musea is gericht op kinderen. Daar wordt steeds meer rekening gehouden met de volwassenen die met de kinderen meekomen. Ook zij moeten zich kunnen vermaken.

Inhoudsopgave FunWorld 2020 Vision
Naast de bovengenoemde deelsectoren van de attractie-industrie, gaat FunWorld 2020 ook in op bedrijfsonderdelen en ontwikkelingen in de consumentenmarkt. In totaal komen 75 deskundigen uit de markt aan bod. zij geven in beknopte artikelen hun visie op een deel van de ontwikkelingen. De Engelstalige artikelen zijn gratis online beschikbaar.

De overige onderwerpen:

Meer informatie: www.iaapa.org/news/funworld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *