• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Top 30 dagattracties
  • Zoeken

Toeristische visie na de recessie

22 april 2016 by Redactie 1 Reactie

Diverse gemeenten en regio’s stelden in de periode 2000 tot 2010 een toeristische visie op. Deze visies hadden destijds een duidelijke invalshoek: de forse groei die de vrijetijdseconomie in die tijd doormaakte. Maar tijden zijn veranderd.

Door de recessie en andere prioriteiten – denk aan de grote transities waar gemeenten mee te maken kregen – is de aandacht wat weggezakt. Nu de economie aantrekt en het consumentenvertrouwen weer toeneemt is de tijd rijp om met een frisse blik te kijken naar de kansen die de vrijetijdseconomie biedt.

ondernemerssessies Berg en Dal
ondernemerssessies Berg en Dal
Ondernemers nemen het voortouw, gemeenten volgen
In de afgelopen anderhalf jaar zien we al dat ondernemers druk bezig zijn om in te spelen op de (verwachte) groei van de economie. We ontvangen veel aanvragen voor nieuwe initiatieven of plannen voor een omvorming of een uitbreiding. Dat gebeurt in allerlei verschillende sectoren: van hotels en bungalowparken tot thematische attracties en bioscopen.

Opvallend is dat nu, in het afgelopen half jaar, ook gemeenten en regio’s steeds meer inspelen op deze nieuwe economische groei. Hiervoor krijgen wij regelmatig de vraag om een toeristische visie op te stellen of de oude visie te actualiseren. Zo mochten wij recentelijk de gemeenten Berg en Dal, Gulpen-Wittem, Provincie Drenthe, het gebied bij de Loosdrechtse Plassen en de regio Voorne-Putten ondersteunen.

Verschillen: toen en nu
We zien een aantal verschillen met de eerdere toeristische visies:

  1. Het eerste opvallende verschil is de vraag naar een stevige onderbouwing van de sector (bezoekers, overnachtingen, bestedingen en werkgelegenheid) en meer inzicht in de motieven en het gedrag van de (potentiële) bezoeker. Hier spelen we op in met een aantal specifieke tools, zoals onze toeristische monitors en ons economisch impact-model. Ook gebruiken we verschillende databanken en het Leisure Leefstijlen-model, waarvoor we gecertificeerd adviseur zijn. Hiermee krijgen gemeenten een haarscherp beeld van het profiel van de gast, waar deze vandaan komt, wat de bestedingen zijn en wat dit oplevert aan werkgelegenheid.
  2. Een tweede verschil is het nóg grotere belang dat wordt gehecht aan draagvlak bij de vrijetijdsondernemers. Dit betekent dat we in onze aanpak vanaf het allereerste begin veel aandacht besteden aan co-creatie. Dit houdt in dat we de visie daadwerkelijk samen met de ondernemers ontwikkelen. Zo zijn we uiteindelijk niet alleen verzekerd van meer draagvlak, maar ook van meer inhoudelijke input, meer kennis én meer vernieuwingsdrang.
    Dit leidt uiteindelijk tot een ambitieuzere en meer uitvoeringsgerichte visie dan vroeger, omdat de belangrijkste spelers vanaf het begin zelf mee aan tafel zitten.

Met dank aan:
Gré Beekers, manager en senior adviseur bij ZKA
Bereikbaar op: g.beekers@zka.nl , 06 5126 5401

Categorie: Opinie en kennis

Lees Interacties

Reacties

  1. Geert-Frank de Vries zegt

    25 april 2016 om 09:21

    Interessant om te lezen. Vooral boeiend omdat eindelijk naar de gast kant wordt gekeken en niet meer vanuit de aanbod kant.
    Wat de verblijfsmotieven van gasten is, is heel vaak nog niet echt onderkent door recreatie-ondernemers en overheden.
    Als de overheid echt tot co-creatie wil komen, zou dat wel een heel mooi zijn. De gedachte is positief, de werkelijkheid is echter weerbarstiger.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Productnieuws

Horecasegment krijgt groter podium op Recreatie Vakbeurs 2023

Uitbreidingsmogelijkheden toeristische attractie vaak beperkt door de omgeving

Vakbeurzen herstellen, publieksbeurzen blijven achter

Landal Wirfttal spreekt tieners aan met nieuw entertainmentconcept

Convious netwerkevent voor de dagrecreatie

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

mrt 22
07:00 - 15:00

ZwembadBranche congres

mrt 23
15:00 - 19:00

Convious netwerk event dagrecreatie

mrt 29
29 maart om 10:00 - 30 maart om 17:00

Webwinkel Vakdagen

apr 1
Gehele dag

Open Camping Dag

jun 22
Gehele dag

Nationaal Fietscongres

Bekijk kalender

Recente reacties

  • Rachid Chabali op Knelpunten toezicht zwembaden in kaart gebracht
  • Avasto op Van Egdom waterglijbanen overgenomen door het Duitse Wiegand Waterrides
  • Marjo op Stappen in verhoging minimumloon gaan te snel voor o.a. de recreatiesector

Secundaire Sidebar

Insight

“Mensen zien op vakantie gaan bijna als een basisbehoefte”

Toestaan van tijdelijke bewoning voor vitalisering vakantiepark

Podcast: Richard Otten in gesprek met Marco Budding van EuroParcs

Markt voor skihallen in Nederland is aardig verzadigd

Rabobank adviseert leisure sector: Zet in op digitaliseren

Lees meer over Insight »

Kennispartners

BCE leisure

Stratech

Top Animation

RED online marketing

Countus

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Ginder

Kruidenier

ACSI

Recreatheek

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Pretwerk · Site door: buro KREAS