• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Top 30 dagattracties
  • Zoeken

Toegankelijk toerisme; kansrijk maar ook complex

22 maart 2016 by Redactie 2 Reacties

Dat toegankelijkheid kan zorgen voor méér gasten wordt breed onderkend. Tot zover het eenvoudige deel van de conclusie. Het begrip toegankelijkheid blijkt in de praktijk lang niet altijd eenduidig. Dat is vaak persoons- en situatiegebonden. Om daar goed op in te spelen is aandacht voor voorzieningen en drempels + informatie (voorafgaand aan de reis) essentieel. Dat begint al op de website van een nationaal verkeersbureau. In Nederland dus op www.holland.com. Het was één van de onderwerpen die werden besproken op de internationale conferentie Accessible Tourism op 18 maart in Amsterdam.

Tijdens een workshop van WijZijnZET kon iedereen ervaren hoe de wereld er uit ziet vanuit een rolstoel.
Tijdens een workshop van WijZijnZET kon iedereen ervaren hoe de wereld er uit ziet vanuit een rolstoel.

Walter Jonker, hoofdredacteur van Pretwerk.nl, was uitgenodigd om een workshop te verzorgen over de rol die landelijke en regiomarketingorganisaties (kunnen) spelen. Uitgangspunt was een serie artikelen op deze website over de aanpak van toegankelijk toerisme in Nederland en landen/regio’s om ons heen: #Toegankelijkheidperland
Het werd een boeiende bijeenkomst waarin kennis, wensen en inzichten werden gedeeld.

Iedereen welkom in Nederland
Het belangrijkste doel van de workshop was om een inventarisatie te maken van landen-informatie die iemand met een beperking nodig heeft voordat hij/zij op vakantie kan. Bij een bezoek aan een land is de nationale website vaak een eerste ingang om informatie te vinden. (zie: toegankelijkheid op holland.com) Een van de dilemma’s is de complexiteit van de informatie die nodig is. Zo heeft iemand in een rolstoel andere behoeften dan iemand met een visuele beperking; en dan is er nog een hele reeks aan ‘kleinere doelgroepen met specifieke wensen.’. Anderzijds kun je toegankelijkheid ook loskoppelen van een specifieke beperking. Zo is een ruim toilet toegankelijk voor rolstoelen, maar ook lange mensen kunnen hier hun benen kwijt en het biedt ruimte om een baby te verschonen.
Breed gedragen was de conclusie dat een nationale website zou vooral een paraplufunctie vervult. Daarin kan worden doorverwezen naar platformen die dieper ingaan op kenmerken van een accommodatie of locatie. Enkele items die werden genoemd als onderwerp voor de nationale website:

  • Hoe werkt het systeem in Nederland?; inclusief symbolen, maatvoering, infrastructuur van dienstverlening e.d.
  • Reisinformatie; hoe bereik ik Nederland
  • Reisinformatie: reizen binnen Nederland en logistiek
  • Helpdesk voor specifieke vragen
  • Laat weten dat iedereen welkom is in Nederland
  • Zorg dat de website zelf ook voldoet aan de breedste toegankelijkheidseisen (o.a. lettertype vergroten, voorlezen e.d.)
  • Technische ondersteuning t.b.v. hulpmiddelen (toegankelijke ANWB)
  • Doorverwijzing naar:
    • boekingsplatform met toegankelijke accommodaties
    • Regionale websites met een toegankelijkheidspagina (zie visitengland.com)
    • Links naar partijen die ondersteunende services bieden. (specialistische touroperators, aangepaste taxi’s, e.d.)

Andere customer journey
Eelke Kelderman van www.eelkedroomt.nl (blogt over toegankelijke reizen naar B&B’s) laat weten dat veel mensen met wat meer toegankelijkheidswensen zich veelal laten leiden door goede verhalen van vrienden en bekenden (vaak ook met dezelfde wensen) In dat geval wordt de traditionele customer journey van de ‘reguliere toerist’ aardig overhoop gegooid. Daar wordt vaak eerst een bestemming/ attractie gekozen en daarna de accommodatie. Eelke kiest vaak eerst voor het gemak van een goede en comfortabele accommodatie en kijkt daarna wel of de omgeving en regio voldoende interessant en toegankelijk is om te bezoeken.

Red.: Deze omgekeerde customer journey biedt kansen voor minder toeristisch bekende regio’s. Door te zorgen voor goede toegankelijkheid van accommodaties en attracties kun je in beeld komen bij een brede nieuwe doelgroep.

Stigma van toegankelijke vakanties
Een gevoelig onderwerp dat ook ter sprake komt is het stigma dat nog wel eens samenhangt met een toegankelijke accommodaties en voorzieningen. Een leuke vakantie staat voor iedereen voorop; en vaak reizen mensen mét en zonder beperking samen. De voorzieningen zijn noodzakelijke randvoorwaarden.
Aanbieders van accommodaties merken nog wel eens dat aangepaste accommodaties slecht kunnen worden verhuurd aan mensen zonder beperking. Een hotel spreekt zelfs van annulering of overplaatsing van gasten. (de term ‘ziekenhuissfeer’ wordt daarbij genoemd.) In een aantal accommodaties zijn aanpassingen daarom verwijderbaar gemaakt of zo gecamoufleerd dat ze niet als hulpmiddel herkenbaar zijn.

Meer informatie: www.accessibletravelnl.com

Categorie: Opinie en kennis Tags: toegankelijkheid

Lees Interacties

Reacties

  1. A van Wijnen zegt

    22 maart 2016 om 14:47

    Mooi artikel, een goede samenvatting van een erg inspirerende conferentie op vrijdag 18 maart (ipv december)2016.

    Beantwoorden
  2. hethoppertje.nl Jaap van velzen zegt

    29 maart 2016 om 08:56

    Goede aanbevelingen. En een zeer terechte ‘show-stopper’ als uitsmijter. Want de vuistdikke muur tussen wel en niet gehandicapt: Daaraan wordt nog weinig gedaan om die te doorbreken. Een handicap kan ons immers allemaal overkomen, ook al zien we dat niet zo.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Productnieuws

Horecasegment krijgt groter podium op Recreatie Vakbeurs 2023

Uitbreidingsmogelijkheden toeristische attractie vaak beperkt door de omgeving

Vakbeurzen herstellen, publieksbeurzen blijven achter

Landal Wirfttal spreekt tieners aan met nieuw entertainmentconcept

Convious netwerkevent voor de dagrecreatie

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

mrt 22
07:00 - 15:00

ZwembadBranche congres

mrt 23
15:00 - 19:00

Convious netwerk event dagrecreatie

mrt 29
29 maart om 10:00 - 30 maart om 17:00

Webwinkel Vakdagen

apr 1
Gehele dag

Open Camping Dag

jun 22
Gehele dag

Nationaal Fietscongres

Bekijk kalender

Recente reacties

  • Rachid Chabali op Knelpunten toezicht zwembaden in kaart gebracht
  • Avasto op Van Egdom waterglijbanen overgenomen door het Duitse Wiegand Waterrides
  • Marjo op Stappen in verhoging minimumloon gaan te snel voor o.a. de recreatiesector

Secundaire Sidebar

Insight

“Mensen zien op vakantie gaan bijna als een basisbehoefte”

Toestaan van tijdelijke bewoning voor vitalisering vakantiepark

Podcast: Richard Otten in gesprek met Marco Budding van EuroParcs

Markt voor skihallen in Nederland is aardig verzadigd

Rabobank adviseert leisure sector: Zet in op digitaliseren

Lees meer over Insight »

Kennispartners

BCE leisure

Stratech

Top Animation

RED online marketing

Countus

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Ginder

Kruidenier

ACSI

Recreatheek

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Pretwerk · Site door: buro KREAS