Nieuwe standaard advertentie opmaak voor Google AdWords

Afgelopen jaar heeft Google al verschillende aanpassingen doorgevoerd binnen de zoekmachine. Zo zijn advertenties aan de rechterzijde afgeschaft en worden er steeds meer advertenties boven de organische resultaten getoond. In de ogen van Google uit belang van de gebruikersvriendelijkheid voor mobiele gebruikers. Deze acties leiden tot meer ruimte voor advertenties, terwijl het aantal klikken op organische zoekresultaten verder af neemt.

screenshot google bij zoekresultaat 'camping Drenthe'. Alleen advertenties komen direct in beeld
Screenshot Google bij zoekresultaat ‘camping Drenthe’. Alleen advertenties komen direct in beeld

Hier zal de nieuwe standaard advertentie opmaak voor Google AdWords genaamd Extended Text Ads (ook wel uitgebreide tekstadvertenties of ETA) geen verandering in brengen. Sterker nog… de eerste geluiden zijn dat deze nieuwe advertenties nog meer ruimte in gaan nemen ten koste van de organische zoekresultaten.

Snelle actie vereist voor adverteerders
Google Adwords adverteerders dienen alle advertenties snel om te gaan zetten. Waar voorheen 1 kop, 2 beschrijvingsregels en een zichtbare URL nodig waren om advertenties te creëren, dienen advertenties voortaan te bestaan uit 2 koppen, 1 langere beschrijvingsregels een zichtbare URL en twee URL paden.

Waar komt dit op neer? Dit betekent dat de standaard tekstadvertenties niet meer toegevoegd of bewerkt kunnen worden in je account vanaf die 26 oktober 2016. Je moét als adverteerder wel Expanded Text Ads (ETA) gaan gebruiken. Vanaf die deze datum zullen uitgebreide tekstadvertenties de standaard worden.

analyseren van je bezoek
analyseren van je bezoek

Tip: analyseer eerst
Je wilt natuurlijk niet minder boekingen behalen uit je AdWords campagne doordat je de verkeerde advertenties toevoegt. Simpelweg nieuwe advertenties toevoegen “omdat het moet” is niet voldoende. Ook al moet je als adverteerder wel om, houd er rekening mee dat gebruikers andere advertenties te zien gaan krijgen. Onze tip is om te starten met analyseren. Analyseer eerst welke advertenties nu goed werken.

Migreren
Na analyse kunnen de huidige standaard tekstadvertenties gemigreerd worden naar uitgebreide tekstadvertenties (Expanded Text Ads). Er zijn een aantal functies binnen de Google AdWords interface en de Google AdWords Editor om huidige advertenties om te zetten in uitgebreide tekstadvertenties. Hulp nodig? Volg dit gratis webinar om meer te weten over de migratie van uitgebreide tekstadvertenties.
Of vraag RED Online Marketing eenmalig om het voor je te doen.

Blijf testen
Het toevoegen van een enkele uitgebreide advertentie naast de bestaande standaard tekstadvertenties is niet aan te raden. Blijf na het toevoegen van je eerste Expanded Text Ads testen met verschillende advertenties. De extra ruimte staat je toe om meer te communiceren over: acties, kortingen, merknaam of je kwaliteitsscore te verbeteren.


Met dank aan:
Roy Platje, Red Online Marketing
Origineel artikel: http://redonlinemarketing.nl/expanded-text-ads-vervangen-standaard-tekstadvertenties/

Bewaren

Bewaren

3 reacties

  1. Ik ben totaal niet onder de indruk van de nieuwe advertenties. De resultaten vallen tot nu toe echt tegen. Lage CTR en hoge CPC’s wanneer ik die vergelijk met de reguliere advertenties.
    Wellicht te vroeg om nu al te oordelen, maar dat zijn mijn bevindingen tot nu toe.

    Wat heb jij gemerkt?

    1. Wat wij merken is heel verschillend. Soms juist hele hoge CTR, maar dan met een lage conversie.
      Het is vooral zaak om echt appels met appels te vergelijken. Je hebt snel de neiging om de extra tekst ruimte ook te gebruiken. Maar meer tekst is niet altijd beter. Advies is om bij branding het vooral kort te houden, en bij oriëntatie fase advertenties meer info mee te geven.

      Dus echt testen, testen, testen, en de best presterende oude nog even niet uit zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *