‘Kunst & cultuur’ als troef voor toerisme in Noord-Brabant

De economische signalen voor de sector Leisure in ons land zijn nog steeds overwegend positief. Het consumentenvertrouwen is hoog, de bestedingen stijgen. Diverse Leisure-branches laten dan ook flinke omzetgroei zien in de eerste helft van 2017, ten opzichte van dezelfde periode van 2016. Onder meer Travel (+17,6%), eetgelegenheden (+9,6%) en hotels (+8,6%) maakten een omzetspurt.

De toename van het toerisme ondersteunt de sector. Zo steeg het aantal toeristische logies-overnachtingen in de eerste zeven maanden van 2017 met bijna 7% in ons land. Die groei komt vooral van buitenlandse toeristen, zoals uit Duitsland, Azië en de VS. Hotels (+9,2%) en vakantieparken (+7,2%) profiteren, terwijl campings een lichte daling (-0,1%) zagen van het totale aantal overnachtingen.

Noord-Brabant: drie jaar voor op doelstelling
Het toerisme verschilt echter per regio. Vandaag lichten we de provincie Noord-Brabant uit, omdat dit een van de onderwerpen is die bij de Dutch Design Week deze week de revue passeren. Noord-Brabant zag het aantal overnachtingen door buitenlandse toeristen sinds 2012 met 28,8% stijgen, waarbij ook in 2017 weer sprake is van een stijging van het buitenlands toerisme.

De provincie Noord-Brabant behaalde mede daarom de eigen doelstellingen die men voor de Leisure-sector in 2020 stelde, al in 2017 (NHTV). Hoe kreeg men dit voor elkaar?

Cultuur in de grote kerk van Den Bosch

Kunst en cultuur helpen bij groei toerisme
Met VisitBrabant (een digitaal ecosysteem om het Leisure-aanbod te verzamelen en te versterken) bundelde de provincie de krachten en gaf het nadrukkelijk een visitekaartje af richting buitenlandse toeristen.

Noord-Brabant zette daarbij het kunst- en cultuur-aanbod strategisch in. De populaire tentoonstellingen over de geboren Brabanders Vincent van Gogh (2015) en Jheronimus Bosch (2016, recordbezoek) hielpen het bestedingsniveau door buitenlandse toeristen omhoog, volgens NHTV.

Kunst en cultuur bewezen dus hun waarde voor toerisme in Noord-Brabant. Wij denken dat een goed aanbod van kunst en cultuur ook een positieve uitstraling heeft op andere branches; denk aan de horeca.

Bijvoorbeeld musea zijn een subbranche ondere ‘kunst en cultuur’. Het total aantal museumbezoeken steeg in 2016 naar met 31,7 miljoen: een stijging van 8,7 procent ten opzichte van 2015. De groei kwam daarbij vooral van buitenlands bezoek, dat met 17% steeg. Vooral in Noord-Holland, Zeeland en Zuid-Holland was het aandeel buitenlands bezoek van musea relatief hoog in 2016. In Noord-Brabant bedroeg het aandeel van buitenlanders in het museumbezoek 14%.

Echter: binnenlands bezoek onder druk
Is dan alles goud wat blinkt voor het toerisme in Noord-Brabant? Nee. Sterker: het totale toerisme staat onder druk, door de afname van het toerisme uit eigen land. Het aantal overnachtingen in Noord-Brabantse logiesaccommodaties door Nederlanders daalde met 10,4% sinds 2012.

Hier ligt dus wel een verbeterpuntje: hoe houd je ook het binnenlands toerisme vast? Ook in 2017 lijkt dat nog niet te lukken. Wordt dit een volgende stap voor de provincie?


Met dank aan Sonny Duijn, sectoreconoom retail en leisure
Meer informatie: Leisure Update ABN AMRO oktober 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *