Innovatiekansen recreatie vanuit de techniek

Afgelopen week werd in Amsterdam de grootste internationale vakbeurs gehouden op het gebied van audio-visuele techniek: Integrated Systems Europe. De (weinig technische) redactie van Pretwerk.nl liep er rond als Alice in Wonderland. Gelukkig wilde een ‘wijze kater’ van Tinker Imagineers wel wat duiding geven aan de technologische ontwikkelingen en kansen.

ISEurope 16 - 32Revoluties en evoluties
Michel Buchner creative technologist bij Tinker Engineers zag op de IS-beurs vooral veel evoluties; en niet zozeer de revoluties. Buchner: “Op zo’n beurs zie je veel indrukwekkende technieken. Elk jaar zie je dat resoluties weer verder omhoog gaan en dat de computerkracht weer toeneemt. Dat zorgt er ook voor dat de prijzen dalen en technieken ook voor bedrijven met een kleiner budget beschikbaar komen. Ook de 3D schermen die je zonder brilletje kunt bekijken worden steeds beter.”

De echte revoluties waren helaas niet te zien op de ISE, maar vinden in de techniek volgens Buchner vooral plaats op het gebied van Virtual Reality (VR – compleet virtueel) en Augmented Reality (AR – digitale informatie toegevoegd aan de bestaande wereld): (alleen waren deze niet te zien op de ISE)“Dit heeft grote gevolgen voor bedrijven die met presentaties werken, zoals musea en attracties. Je hebt in de toekomst de keuze om een ruimte fysiek in te richten of een VR bril beschikbaar te stellen waarin de aangeklede ruimte in 3D zichtbaar is. Een nieuwe ontwikkeling op het gebied van Virtual Reality is de multi-user experience. In de virtuele wereld worden ook de posities en acties van andere deelnemers getoond. Waar ook ontwikkelingen plaatsvinden is op het gebied van geluid. Dat wordt steeds levensechter, waarbij de positie van het geluid wordt gelijkgeschakeld aan het 3d ruimtelijk beeld. Buchner: “Als er een helikopter overvliegt dan hoor je de helikopter ook echt overvliegen.”

Experience Designers, die de virtuele werelden vormgeven, focussen nu nog vooral op VR. Buchner verwacht dat AR nog meer potentie heeft om veranderingen teweeg te brengen. Wellicht dat ISE 2017 meer brengt van deze technieken

Storytelling in DOMunder
Storytelling in DOMunder

Techniek stelt weinig voor zonder content
Tijdens de beurs IS-vakbeurs werd er ook een excursie ondernomen naar de Tinker vestiging in Utrecht, met een bezoek aan de interactieve attractie DOMunder. Belangrijkste boodschap aan de meegereisde techneuten: “Vergeet niet dat je verhaal – de content – in orde is. Als je een mooi verhaal te vertellen hebt, dan kan een goede techniek er voor zorgen dat je het verhaal overtuigend kunt overbrengen. Techniek is dus dienend aan de boodschap.” Bij Tinker wordt wel veel geëxperimenteerd met techniek. Buchner: “Zodra er nieuwe technieken beschikbaar zijn, dan willen wij dat wel graag testen. Daarmee leer je de nieuwe instrumenten kennen waarmee je een verhaal kunt overbrengen. We maken ook nog altijd veel gebruik van analoge technieken. Bij de keuze voor een techniek laat je meerdere aspecten meewegen. De invloed op je verhaal is van belang, maar vaak speelt ook het kostenplaatje een rol.”

Waar gaan we naar toe?
Onlangs heeft Google een belang genomen in Magic Leap; een bedrijf dat werkt aan de nieuwe generatie AR toepassingen. Of het onderstaande filmpje echt is, is mij niet bekend. Wel is het een visualisatie van de producten die worden ontwikkeld voor de markt van de toekomst:

Links naar andere voorbeelden van VR en AR:

https://thevoid.com/ (Multi player VR werelden)
https://www.microsoft.com/microsoft-hololens/en-us (Augmented Reality toepassing)
http://8i.com/ (3D video waar de kijker aanwezig is binnen de omgeving)

Walter in Wonderland

De beurs IS Europe was bijzonder uitgebreid. Hier onder staan enkele producten die de aandacht trokken van uw redacteur:

is spotdabDe gericht speaker
Dit was een echte ‘Alice in Wonderland’ ervaring. Ineens hoor je iemand in je oor fluisteren “psst psst, look over here.” Als ik om me heen kijk zie ik geen personen staan. De stem is inmiddels ook verdwenen. De standhouder lacht en wijst op een klein boxje dat aan zijn stand hangt. Het is een ‘directional audio sound system’ en kan het geluid a.h.w. projecteren op een vierkante meter over een afstand van 20 meter. De techniek bestaat volgens Buchner (Tinker) al zo’n twee a drie jaar, maar er zijn nog relatief weinig toepassingen mee gemaakt in de de recreatiesector. Meer informatie: www.rsf-int.com

Visuele technieken
Op de beurs waren diverse technieken te zien om beelden over te brengen. Zo krijgen ledschermen een steeds hoger resolutie waardoor je de losse lampjes nauwelijks meer ziet. De ledschermen hoeven ook niet meer plat te zijn. Je kunt ze in allerlei vormen verwerken. Ook de omvang van de schermen is indrukwekkend. En als het prijskaartje langzaam zakt (zoals Tinker verwacht), dan komen dit soort producten ook voor een bredere markt in aanmerking. Ook projecties op 3D objecten, zoals gebouwen, worden steeds meer mainstream. Ook voor een scherm ‘in t zonnetje’ worden oplossingen bedacht, zodat je ook overdag buiten met (licht)beelden kunt werken.

Beeld wordt interactief
Ook gadgets met interactiviteit als basis trekken zijn volop in ontwikkeling. Hiermee is het mogelijk om een gerichte boodschap over te brengen (via spiegels in de hotelkamer) of spelen te spelen. Je kunt er ook beelden mee beïnvloeden; en daarmee het verhaal. Enkele producten op de beurs:

De beurs Integrated Systems Europe vond plaats van 6 – 10 februari in de RAI Amsterdam.

Met dank voor de technische duiding bij dit artikel door Michel Buchner, Tinker Imagineers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *