Fotomomenten in Disneyland groeien uit tot attractie

Tijdens het bezoek aan Disneyland Paris is vooral de rol van de fotomomenten opgevallen. Deze locaties en bijzondere momenten worden door Disneyland zorgvuldig ingericht. De bezoeker heeft er soms een flinke wachttijd voor over om de unieke selfie te kunnen maken. Met de PhotoPass wordt het de bezoeker makkelijk gemaakt om de foto’s te verzamelen en te gebruiken voor een gepersonaliseerd souvenir.

Het kasteel
Het fotogenieke kasteel

Fotografie heeft altijd al een bijzondere rol gespeeld in de recreatiesector, maar door de opkomst van social media, is het belang van een uniek ‘bewijsstuk’ in een stroomversnelling terecht gekomen. Mensen willen hun ervaringen graag delen met vrienden en bekenden die er niet bij zijn geweest.

Bij Disney zijn er verschillende plekken en momenten waar fotografie een belangrijke rol speelt.

  • – Het sprookjeskasteel, dat centraal in het park ligt, is nog altijd het meest gefotografeerde object van het park.
  • – De populariteit van de Disney figuren ligt aan de basis van diverse fotomomenten met Disneyfiguren. Die populariteit is sterk verbonden met het succes van bioscoopfilms. De rijen bij de prinsessen van Frozen zijn op dit moment het langst; en ook een fotoshoot met Spiderman is populair.-  Er zijn in het park diverse decors gebouwd waar mensen met hun favoriete character op de foto kunnen gaan. In Café Mickey zijn er figuren aanwezig tijdens het diner. Wel op tijd reserveren,  Café Mickey is namelijk erg geliefd! In Ratatouille komen Rémy en Emile af en toe langs, maar niet op vaste tijden.

Een visueel overzicht van diverse fotomomenten:

Overvallen door succes. Het park is niet blij met de lange wachttijden, maar wel met het enorme succes van de film Frozen.
Overvallen door succes. Het park heeft gemengde gevoelens over  de lange wachttijden.

Waar komt de enorme populariteit van die fotomomenten vandaan?
We vragen het aan Kate de Blois, creative director van Disneyland Paris, die verantwoordelijk is voor de shows, maar ook voor de fotomomenten in het park: “Je ziet dat mensen steeds vaker een groot deel van hun leven vastleggen en delen via internet. Vooral bijzondere momenten worden graag gedeeld via internet. Het is daarmee een vast onderdeel geworden van je ervaring in het park. Wat we zien is dat mensen zelf hun magical moments opzoeken en willen vastleggen. We hebben niet op alle fotolocaties continu een Disney-ster aanwezig. Wel hebben we er voor gezorgd dat het decor dermate aantrekkelijk is dat mensen er ook met het eigen gezelschap een bijzondere selfie kunnen maken. Nu, rondom de kerst, zijn veel locaties ingericht die passen bij ons kerstthema ‘sugar and spice’. Hier kun je een unieke Disney Kerstselfie maken. ”

Overvallen door succes
De vier uur wachtrij bij de prinsessen Anna en Elsa (Frozen) wordt met gemengde gevoelens bekeken. Marketing- en salesman Leenaars voegt nog toe: “We zijn een beetje overvallen door het succes. Maar vier uur wachtrij is gewoon te lang. Daar moet een passende oplossing op worden gevonden.”
Leuk om te zien dat bij de sessie met Minnie Mouse, de telefoon afging in haar huisje. Een mooi moment om het personeel even te laten wisselen. Met een pak is dat natuurlijk wat makkelijker dan met een acteur.

disney photopass plusKaart en app
Het park heeft nog meer acties ondernomen rondom fotografie. Zo is er en Photopass, gekoppeld aan een app, geïntroduceerd. Op deze pas staat een code waarmee je je online fotodomein kunt claimen. Als je je pas afgeeft aan een Disney fotograaf bij een fotomoment, dan wordt jouw foto op dat domein geplaatst. Ook de app is gekoppeld aan dit systeem. Hiermee kun je makkelijk foto’s van de rides koppelen aan je foto-domein. Bij de uitgang van de rides waren altijd al schermen te vinden waarop je rides-foto’s kon vinden. Deze foto’s zijn nu voorzien van een qr-code. Door deze met je app te scannen worden de foto’s toegevoegd aan je Disney-domein. Op de website, waarop je na afloop de foto’s kunt bekijken, zijn diverse leuke opties om een gepersonaliseerd souvenir (met je eigen foto) te bestellen. Meer informatie: www.disneyphotopass.eu

Meer informatie: www.disneylandparis.nl

Eén reactie

  1. Naast de constante neiging van mensen om alles wat ze meemaken te delen via social media, denk ik dat het ook nog steeds deel uitmaakt van de belevenis economie? De aankleding van themaparken als Disney maakt absoluut deel uit van de totale beleving van de bezoeker. Zelfs het in de rij staan voor een foto hoort hierbij.

    Ik ben benieuwd of de domein constructie werkt voor Disney. De Efteling heeft een tijd geleden gewerkt met usb sticks. Alle attractiefoto’s werden op deze usb gezet. Dit is later weer afgeschaft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *