Elkeplek.nl; knap staaltje techniek, maar nog niet helemaal af

Elkeplek.nl is begin september officieel van start gegaan met haar marketingcampagne richting het grote publiek. Dat gebeurde o.a. met een pop-up campingevenement en de sponsorsamenwerking met het RTL programma Tips en Travel. Tot nu toe was er vooral veel aandacht besteed aan de ondernemerskant van de website (invoeren van gegevens). Nu worden ook consumenten uitgenodigd om de website te gaan gebruiken. Dat leek ons een mooi moment om de ambitieuze website eens uit te proberen. Een belangrijke conclusie; nog lang niet alle ondernemers hebben hun pagina al op orde!

Tijdens presentatierondes hebben de initiatiefnemers van Elkeplek.nl veel ondernemers enthousiast gekregen om deel te nemen en een voorinvestering te doen. Ook de RECRON leent haar naam aan het ambitieuze project om (op termijn) een tegenwicht te bieden aan de grote boekingsplatformen die steeds hogere provisies vragen.

Jeroen Wilhelm, een van de initiators van Elkeplek.nl geeft in dit artikel meteen zijn reactie op onze bevindingen (in blauw en cursief weergegeven).

startscherm elkeplek
startscherm elkeplek

Eerste indruk:
De eerste indruk van de website is ‘visueel aantrekkelijk’ en ‘bij de tijd’. In plaats van een achtergrondfoto zijn korte filmpjes gebruikt met vakantiesferen. Dat verhoogt de beleving.

De site is duidelijk ingericht als zoekmachine. Daarvoor is gekozen voor een opzet zoals bij google; ‘vooral simpel starten’. De bezoeker wordt gevraagd om soort accommodatie + locatie. Dat kan een plaats, regio of provincie zijn. In het vervolgscherm kunnen dan aanvullende opties worden toegevoegd. Sinds kort kan ook ‘op de kaart’ worden gezocht. Dat is voor de Nederlandse bezoeker, die de kaart van Nederland goed kent, een prima en overzichtelijke optie (ook mijn voorkeur).

Wie even naar beneden scrolt komt terecht bij en snelkeuze voor populaire items: Op dit moment zijn dat de herfst- en kerstvakantie, een link naar TV programma Tips en Travel en een ingang voor ondernemers om zich aan te melden.

Helemaal onder aan de pagina is een structuur van de hele website weergegeven in menu-items.

De doelgroep is vooralsnog beperkt tot de Nederlandse markt. Er zit (nog) geen taalversie op. Het is een van de eerste websites die dag- en verblijfsrecreatie als combinatie aanbiedt. Dat vraagt waarschijnlijk om gewenning en leercurve bij de gebruikers die tot nu toe alleen accommodaties konden vinden op een platform.

Zoeken:
De zoekoptie oogt logisch. Je geeft aan of je wilt kamperen, zwemmen, een sauna wilt bezoeken of liever verblijft op een bungalowpark. Bij het invoeren van de locatie denkt het zoekscherm met je mee. Er komen plaats-opties in beeld die overeen komen met je typewerk.

De opties plaats en provincie werken prima. Een steekproef bij enkele bekende toeristenregio’s bleek niet compleet. De Veluwe en enkele grotere toeritenregio’s geven wel resultaat, maar bijvoorbeeld op ‘Rivierenland’, ‘Walcheren’ of ‘Texel’ kan (nog) niet worden geselecteerd.

Jeroen Wilhelm: “Vandaag in de Nieuwsbrief hebben we een oproep gedaan aan ondernemers: staat jouw regio er nog niet bij, meld het ons dan. Wij kunnen iedere gewenste regio toevoegen. Zo hebben we het systeem gemaakt Als je een verkeerde naam invoert bij ‘locatie’ dan krijg je automatisch alle Nederlandse opties op een rijtje.”

De dagrecreatie wordt weergegeven onder de kop ‘zonder overnachting’. (i.t.t. tot de verblijfsrecreatie: ‘met overnachting’) Wie verzint hier nog een betere verzamelnaam? Persoonlijk zou ik al eerdere een splitsing hebben gemaakt in dag- of verblijfsrecreatie.

Selecteren:
In het vervolgscherm kun je de zoekoptie verfijnen met o.a. de begin- en einddatum van je geplande vakantie en diverse filters, w.o. aantal personen, ligging en faciliteiten. Rechts, in het hoofdscherm, verschijnen de beschikbare bedrijven. Dat ziet er prima uit, met een fotootje en de meest relevant informatie.

Profiel van het bedrijf:
Als we een pagina bekijken van een bedrijf, dan zien we een mooie overzichtelijke pagina met heel veel informatie, w.o. foto’s. Wat Elkeplek uniek maakt is het kaartje waarop meteen diverse activiteiten in de omgeving worden getoond.

Een mooi voorbeeld is Camping Bakkum. http://www.elkeplek.nl/plek/camping-bakkum (met wel als kleine kanttekening, dat ‘Bakkum’ als plaats niet is ingevoerd, maar dat deze camping zich in Castricum bevindt. )

Wie op de attracties in de omgeving klikt verdwijnt wel weer van de pagina van de accommodatie. Die moet je dan weer terugvinden met de ‘terug’-knop boven aan de pagina. (onderaan de pagina worden de laatst vijf bezochte bedrijven wel getoond.)

Helaas komen we er achter dat lang niet alle bedrijven hun gegevens al helemaal hebben ingevuld. Dan blijft eigenlijk alleen het kaartje en een link naar de website over. Zelfs een grotere partij al Droomparken is wat dat betreft nog niet up-to-date: http://www.elkeplek.nl/plek/droompark-molengroet De website nodigt in dit soort gevallen de beheerder van de locatie op om contact op te nemen met de webredactie van Elkeplek.nl

Jeroen Wilhelm: “Wij roepen al ruim een jaar lang bedrijven op om hun content aan te leveren. Men hoeft het alleen maar aan te leveren. Wij voeren vervolgens alles voor ze in en doen een laatste check. Dat is toch een mooie service en vooral gemak voor de ondernemer.”

Voor de recensies wordt gebruik gemaakt van een onafhankelijk platform www.klantenvertellen.nl

Beschikbaarheid en boeking
Als eerste test proberen we een groepsaccommodatie te boeken in het weekend van 13 november. In Overijssel is nog een accommodatie beschikbaar (De Johanneshoeve). Als we op ‘boeken’ klikken, dan worden we doorverwezen naar de boekingsmodule van De Johanneshoeve. Daar mogen we opnieuw de datum invoeren en worden dan verder door de boekingsstraat heen geleid.

Het is binnen het systeem mogelijk om nog van locatie te switchen. In Drenthe blijken veel meer accommodaties beschikbaar. Ook worden in de linker zijbalk filters getoond om de keuze verder aan te scherpen, w.o. aantal personen (niet aantal kamers), soort verblijf, ligging en faciliteiten.

Als tweede proefboeking gaan we op zoek naar een camping in Noord-Holland in het voorjaar van 2016. Daar zijn we snel uitgezocht. Voor 2016 zijn er nog geen accommodaties boekbaar.

Jeroen Wilhelm: “Op dit moment roepen we ondernemers op om hun prijzen voor 2016 aan te leveren, danwel de prijzen in te voeren in hun boekinssoftwarepakket. Immers, zonder prijzen ben je nergens boekbaar. Niet op Elke Plek maar ook niet op je eigen site. Ik denk dat de komende maanden veel bedrijven dit in orde gaan maken. De vroegboekers wil je als ondernemer immers niet missen.”

Conclusie
De website zit complexer in elkaar dan de eerste blik doet vermoeden. De keuze voor een simpele structuur zorgt voor een laagdrempelig gebruik. Uniek is de koppeling van dag- met verblijfsrecreatie. We komen nog wel teveel bedrijven tegen die hun gegevens en foto’s nog niet up-to-date hebben. De online beschikbaarheid lijkt inmiddels goed geregeld. Dit is tegenwoordig wel een voorwaarde voor een zoek- en boekplatform. Er zijn echter veel verschillende reserveringssystemen in de markt. We hebben waarschijnlijk nog niet alle systemen in onze testjes uitgeprobeerd.

De website elkeplek.nl zal tijd nodig om resultaat op te bouwen: deels door google, maar ook door positieve ervaringen van gebruikers. Voor die laatste categorie is het van belang om zo snel mogelijk de site compleet te maken; door zowel de bouwers, maar ook de deelnemende ondernemers. De basis ziet er goed uit; en er zijn nog veel meer opties mogelijk (dat ligt ook in de planning). Zo vernamen we o.a. dat er plannen zijn om ook toegankelijkheid voor mensen met een beperking in de toekomst als filter op te nemen.

Jeroen Wilhelm: “We steken veel tijd en energie in zoekmachine-optimalisatie. Dat is de eerste winst. Daarnaast loopt ook een adwords campagne in Google en wordt samen met mediabureau Media Science een slimme mediastrategie ontwikkeld op basis van o.a. Big Data en (re)targetting.”

Meer informatie: www.elkeplek.nl

3 reacties

  1. Fijn dat er dergelijk platform is! Laten we hopen dat de ambitieuze plannen ook bij deze groep ondernemers past.
    Wat ik wel een gemiste kans vind is dat de site op de smartphone niet tot slecht leesbaar is. Lijkt me in deze tijd in deze branche een vereiste. Wellicht een verbeterpunt voor de toekomst.

    1. Geen aandelen. Geen belang. Was vrij sceptisch, maar zag recent veel verbetering. Hotelsector is voor groot deel afhankelijk van externe boekingssites. Ik hoop dat dit initiatief slaagt. Onderbouwde kritiek mag je overigens ook plaatsen onder dit artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *