Digitaal voorbereid op generatie Z

Hoe speel je in op de belevingswereld van generatie Z?; een generatie die is opgegroeid met internet en smartphone. Voor hen is de technologie helemaal vervlochten in hun dagelijks leven. Dat was het centrale thema van de lezing van René Mijs van Izi.travel tijdens de relatiedag van ABN AMRO op de Dutch Design Week.

De jongeren van generatie Z zijn gewend hun weg te vinden in een overvloed aan informatie die op hen wordt afgevuurd. Dat heeft gevolgen voor zaken als sociaal contact, multi-tasken, de beschikbaarheid van entertainment en inspiratie en de globalisering van interesses.

Organisaties in toerisme en leisure moeten deze generatie daarom op een andere wijze aanspreken om te worden gehoord. Relevante informatie op het juiste tijd en plaats en op het device van hun keuze wordt de norm. Maar bovenal moet de boodschap leuk zijn en inspireren om hen te verleiden tot bezoek.

Enkele Feiten over het belang van communicatie via smartphones voor de generatieZ:

  1. 82% van de Nederlandse bevolking heeft een smartphone; voor generatie Z is dit zelfs 95% (Bron: Telecom Paper, Juni 2015).
  2. Gemiddeld kijkt deze generatie 150 keer en in totaal drie uur per dag op de smartphone naar online informatie. 67% hiervan heeft hiervoor zelfs de beschikking over twee of meer apparaten. (Bron: Facebook, Q2 2015,).
  3. 8 op de 10 reizen worden online geboekt. Vooral de rol van smartphone en tablet valt op. 69% van de consumenten zoekt naar reizen op één van deze apparaten. (GFK, augustus 2014).
  4. Slechts -44% van de mensen wil pro-actief benaderd worden met relevante reisinformatie. 32% van de mensen geeft aan te willen worden geïnspireerd met interessante verhalen en ideeën. (GFK, Augustus 2014)
nieuwe technologie maakt informatie toegankelijker
nieuwe technologie maakt informatie toegankelijker

Mijs is sinds de oprichting betrokken bij een gratis dienst die inspiratie en entertainment online en op smartphones mogelijk maakt voor iedereen; izi.TRAVEL. Hij noemt het een online storytelling platform. Hiermee is iedere organisatie eenvoudig in staat boeiende verhalen te creëren en zo mensen online te inspireren en te verleiden tot een bezoek aan de eigen locatie of regio. Op locatie worden deze verhalen tevens gebruikt door bezoekers om te worden rondgeleid met de eigen smartphone of tablet.

De kracht achter het concept is het gebruik van één eenvoudige app waarmee bezoekers eenvoudig op iedere plek kunnen worden geïnspireerd met lokale verhalen over cultuur, erfgoed, historie of natuur. Voor bezoekers betekent het gemak, omdat niet telkens een andere app hoeft te worden gedownload. Voor toeristische organisaties en musea is izi.TRAVEL een uitkomst omdat niet hoeft te worden geïnvesteerd in kostbare technologie om de eigen locatie of regio te promoten. Dat izi.TRAVEL in een behoefte voorziet is duidelijk: twee jaar na de lancering van izi.TRAVEL maken al meer dan 5,000 musea en toeristische organisaties gebruik van izi.TRAVEL. Ook zijn er al meer dan 1 miljoen app gebruikers in 150 landen geregistreerd die de verhalen op het platform beluisteren. Voor het eind van het jaar zal naar verwachting dat de 2 miljoen gebruikers worden gepasseerd. Opvallend is dat 40% van de gebruikers de verhalen daadwerkelijk op locatie beluisterd; 60% van deze gebruikers beluistert de verhalen vanaf een andere plaats ter inspiratie. Al 5% van alle verhalen wordt gedeeld op sociale media, wat het bereik nog verder vergroot. Dit percentage zal sterk stijgen zodra meer organisaties gaan investeren in betere multimediale belevingen om bezoekers te trekken.

Praktische tips voor 2016:

  • – Wees zichtbaar. Zorg dat je zichtbaar en vindbaar bent voor de nieuwe mobiele generaties op de devices en platformen van hun keuze.
  • – Koppel jouw merk aan een beleving. Maak gebruik van de mooie verhalen en cultuur om je heen om jouw eigen organisatie en de eigen regio te promoten en bezoekers te inspireren.
  • – Werk samen in stad of regio en met musea en andere cultuur en erfgoedinstellingen en creëer gezamenlijk een netwerk van boeiende verhalen die elkaar aanvullen en de identiteit van de regio versterken. Izi.TRAVEL werkt al in een aantal steden in Europa waarin musea, gemeente en middenstand zich hebben verenigd om bezoekers online en op locatie te bereiken.
  • – Investeer vooral in rijke multimediale informatie en minder in technologie. Gebruik bestaande (open) technologie platformen als izi.TRAVEL, Facebook, Twitter en Instagram om effectief je doelgroep te bereiken, te verleiden en te inspireren.

Met dank aan: Rene Mijs, http://izi.travel

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *