De succesfactoren van Studio 100 en de Plopsa parken

Voorafgaand aan de tweede beursdag op de Euro Attractions Show gaf Steve van den Kerkhof, CEO van de Plopsa groep en Studio 100 een kijkje achter de schermen van het bedrijf. De zaal was compleet uitverkocht; vooral met collega’s uit de branche die graag wilden weten hoe Plopsa, tegen de verdrukking in, en ondanks de crisis, weet door te groeien.

de cirkel naar succes
de cirkel naar succes

De centrale strategie draait om een goede strategie waarbij content en de uitwerking daarvan in de media en in parken centraal staat. Steve nam het publiek mee in een aantal stappen die Plopsa zet om een attractie tot een succes te maken.

1. Content speelt een centrale rol in de strategie. De bekendheid van de karakters word vooral gecreëerd op TV. Bij de start van het bedrijf maakte het bedrijf gebruik van karakters die via TV programma’s van Studio 100 bekend waren geworden. (o.a. Samson en Gert en K3). Inmiddels wordt er ook content ingekocht. Zo is het bedrijf o.a. eigenaar van de merken (IP) Wicky de Viking en Maya de Bij. Het laatstgenoemde karakter wordt op TV uitgezonden in meer dan 150 landen (opvallend: niet in de VS). Die bekende karakters bepalen voor een belangrijk deel de groeipotentie.

2. Thematiseren is de volgende stap. Hoe breng je het verhaal van TV over naar je attractiepark. Van den Kerkhof: “Dat doe je dus niet door een sticker op je attractie te plakken. Dat gaat veel verder. We denken er bij de bouw van een attractiezone al bij na hoe we die sfeer willen overbrengen.” Uit ervaring weet Plopsa dat je niet zomaar elk merk in elk land kunt lanceren. Ven den Kerkhof: “We hebben gemerkt dat veel bekende merken vooral locaal aanslaan. Een mooi voorbeeld is K3. Die meidenband is razend populair in Nederland en België. We hebben ook in Duitsland een band proberen te lanceren. Dat werd lang niet zo’n succes als K3.” Plops besteed ook relatief veel aandacht en geld aan thematisering. Bij een attractie wordt 25% van de investeringskosten voor thematisering gereserveerd.

3. De derde peiler onder het succes is het organiseren van evenementen. Die zijn vooral belangrijk om het herhaalbezoek te stimuleren. Van den Kerkhof ligt toe: “Aan de attracties kun je niet zo snel iets wijzigen. Dankzij de evenementen maak je van elk bezoek een unieke ervaring en zorg je ervoor dat een bezoek verrassend blijft.”

4. Management. Een belangrijk onderdeel van het succes is volgens Van den Kerkhof te danken aan een goede selectie van het personeel: “Je moet de juiste mensen op de juiste plek zetten. Maar wat bovenal belangrijk is is dat de werknemers hart hebben voor de wereld van attractieparken.

Steve van den Kerkhof (midden)
Steve van den Kerkhof (midden)

Toekomstplannen

De aandeelhouders van de Plopsa groep hebben zich duidelijk uitgesproken voor een groeistrategie (i.t.t. dividenduitkeringen.) De parken draaien allemaal prima. Er wordt gestreefd naar een ebidta van 35 tot 40% en winst voor belasting van 15 tot 20%. Daarvan wordt een deel gebruikt voorde noodzakelijke investeringen om de huidige parken op een bescheiden groeipad te houden. Dan blijft er nog geld over om te investeren in nieuwe parken. Afgelopen jaar is er o.a. geïnvesteerd in nieuw gebouwde indoorparken. (o.a. Plopsa indoor Coevorden). Er wordt nu vooral gekeken naar parken die slecht draaien. Die zijn een mogelijke overnamekandidaat voor de Plopsa groep. Van den Kerkhof ligt deze strategie toe: “Wij hebben unieke content in huis waarmee we een park van een nieuwe impuls kunnen voorzien en dus weer winstgevend maken. We kijken naar de toekomst en willen Plopsa Parken over de hele wereld gaan realiseren.”

Steeds weer nieuwe hitseries.
Inmiddels heeft Plopsa diverse ‘bekende merken’ in haar portefeuille en Studio 100 werkt aan de ontwikkeling van nieuwe TV-series (en dus content.) Nieuwe succesprogramma’s kunnen op een korte termijn worden gelanceerd als attractiezone binnen de parken. Van den Kerkhof: “Elk karakter kent en productlevenscyclus. We willen al vroeg in deze cyclus de karakters in de parken lanceren, zodat we er lang plezier van hebben. Want elke cyclus kent ook weer een neerwaartse fase. In parken gaat men de van uit dat een succesnummer zo’n 7 a 8 jaar als themazone in het park kan functioneren. Daarna komt er weer een nieuwe hitserie.”

Hier onder nog een bedrijfspresentatie waarin de strategie van Studio 100 wordt uiteengezet:

Meer informatie:
www.studio100.tv
www.plopsa.be

EAS beurs in Amsterdam (nog t/m donderdag 25 september)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *