De strijd om de attractiepark- en dierentuinbezoeker

Goof Lukken (docent NHTV) keek afgelopen week eens naar alle investeringen die het komende seizoen in de dagattractiemarkt worden gedaan. In zijn analyse gaat hij dieper in op Dierenpark Emmen, die rond de 150 miljoen investeert in de nieuwe locatie en het nieuwe park Wildlands (inclusief het nieuwe theater voor de stad Emmen.) Ondanks dat attractiemarkt nog maar heel beperkt groeit wordt er flink geïnvesteerd.

Investeringen in attracties 2016
Walibi introduceert een nieuwe achtbaan. De Efteling doet een kleine investering (2 miljoen) in het sprookje van Pinokkio en komt volgend jaar met de grootste investering in hun park ooit. Ouwehands dierenpark slaagde er dit jaar in om de publiekstrekker de panda naar hun park te halen. Kortom de strijd om de bezoeker is weer begonnen!
red. zie ook: Nieuwe Nederlandse en Belgische attracties in 2016

Investeren en terugverdienen
De vraag is welke projecten verdienen hun investering wel terug en welke niet. De Efteling kan vanwege hun kwaliteitsniveau en de unieke belevingen die zij creëren de prijs nog verhogen. Kijkend naar de prijs van een kaartje (en vergelijk dat met andere gelijksoortige parken in Europa zoals Disneyland Parijs), lijkt er nog rek te zitten in wat de consument wil betalen. Ook Walibi heeft duidelijke keuzes gemaakt. Uit het portfolio verdwijnen oude attracties die door één nieuwe grote en aansprekende achtbaan wordt vervangen. Dit leidt aan de ene kant tot een kostenbesparing en aan de andere kant tot een goed te vermarkten nieuwe attractie en een lichte prijsverhoging. Bovendien is het drie jaar geleden dat er een nieuwe attractie aan het park werd toegevoegd.

widlands-dec-15-116
Theater in zone Nortica (poolgebied)

Wildlands?
Kortom alles draait om het verdienmodel dat parken hanteren. Ik wil hierbij op één park dieper ingaan. De investeringen in nieuwe Dierentuin Wildlands zijn erg hoog. Het Financiële dagblad berichte in juni 2015: ‘De financiering van Wildlands en het nieuwe stadstheater is vrijwel rond. De gemeente Emmen betaalt ruim € 65 mln voor de verplaatsing en de nieuwbouw van Wildlands plus de bouwkosten voor het stadstheater, € 50 mln. Ook de provincie en het Rijk dragen een onbekend bedrag bij. Rabobank en VolkerWessels verschaffen een lening van € 15 mln respectievelijk € 7,5 mln en het park zelf draagt ook bij uit de reserves. Een punt van zorg is nog wel de benodigde sponsorbijdrage van € 3,5 mln van bedrijven en particulieren.’ . De dierentuin probeert straks het bezoekersaantal weer terug te krijgen op de 1,3 miljoen bezoekers. Deze zullen allemaal tegen extreem hoge prijzen naar binnen moeten komen. Volwassenen betalen straks bijna dertig euro voor een dagje dierentuin. De hoogste prijs voor een toegang tot een dierenpark van Nederland. De vraag is of zoveel bezoekers structureel deze prijs willen gaan betalen. Ik heb hier zo mijn twijfels over. Het verdienmodel is misschien wel opgezet op basis van: een hoge beleving mag veel kosten. Consumenten hebben echter een grens en het is ambitieus om de hoogste prijs te gaan vragen voor een product dat nog niemand echt kent.

Attractiepark of dierentuin?
Een duidelijke positionering van het park is het allerbelangrijkste. In het geval van Wildlands lijkt men Disney’s Animal Kingdom als uitgangspunt te nemen. In dit park, dat Disney zelf een themapark noemt en geen dierentuin, spelen dieren de hoofdrol. Net als in Wildlands is er een mix van attracties en dieren. Dit themapark heeft echter een totaal ander verdienmodel. Het is een aanvulling op een groot Disney complex (Walt Disney World Resort) met tientallen hotels en drie grote andere attractieparken. Bovendien exploiteert men dit park in een subtropisch klimaat. Ook de attracties zijn een groter mate aanwezig en bovendien innovatiever. Waar Wildlands nu investeert in wat kleine shows, een boatride, een safaritruck en een simulator heeft Animal Kingdom een rijker attractieaanbod met onder andere twee achtbanen.

Afgelopen week gaf een woordvoerster van Wildlands op de attractieparkenblog Looopings aan dat de mix van dierentuin en attractiepark snel wil aanvullen. Er werd zelfs al gesproken over een ondergrondse achtbaan. Tevens wil het park op korte termijn een hotel openen. Ik vraag me dan af waarom neem je de cruciale investeringen net direct mee. Dat rechtvaardigt een hogere entreeprijs en zal nieuwe en andere bezoekers trekken. Als nu nog in deze attracties en verblijfsrecreatie moet worden geïnvesteerd, wordt de terugverdientijd nog irreëler.


Met dank aan:
Goof Lukken,
docent Leisure and Tourism aan de NHTV in Breda
Initiatior van de kenniswebsite Vrijetijdskennis.nl
Goof Lukken deed in de afgelopen jaren diverse onderzoek naar onder andere de positionering van de Nederlandse dierentuinen en hun rol in de Beleveniseconomie.

3 reacties

  1. Beste Goof, bedankt voor het delen van je analyse. In de media zie ik vooral veel vraagtekens over de relatief hoge prijs. Ik ben benieuwd of dat ook daadwerkelijk een obstakel wordt. In december heb ik Animal Kingdom nog bezocht. Hier betaal je voor een entreeticket $ 97. Een (slechte) voetbalwedstrijd in het stadion kost me tegenwoordig ook al € 30,-. Voor unieke ervaringen is de gast blijkbaar wel bereid om de portemonnee te trekken.

    1. Beste redactie
      Als ik kijk naar de prijs van een dierentuinkaartje dan ligt die gemiddeld rond de 23 euro. Ik denk dat mensen het een mooie dierentuin gaan vinden maar de meerwaarde van de attracties niet zien (en dus wordt het me andere dierentuinen vergeleken). De vraag is dus hoe uniek is de beleving? Ik ben zelf ook benieuwd naar de beleving dus hoop snel eens te kunnen gaan kijken.

  2. Beste Goof,
    mooie post en heldere analyse. Ik vraag me ook af wanneer de roi gehaald gaat worden en. . .de psychologische barrière om zoveel geld voor een kaartje uit te geven. Bovendien neemt het maatschappelijk draagvlak en de relevantie voor dierenparken en dolfinaria in Europa af!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *