Heeg is eigenlijk maar een heel klein dorpje in Friesland met haar ietsje meer dan 2.000 inwoners. Maar heeft relatief een enorme naamsbekendheid weten op te bouwen door haar heel diverse watersportmogelijkheden.
Welke watersporter kent het dorpje niet, kan je haast wel zeggen. Maar is dat vandaag de dag nog wel voldoende? Is je profilering als ‘het Mekka onder de watersport-gerichte dorpen en stadjes’, nog wel onderscheidend genoeg? Wil de gast van vandaag wel vooral watersport, of is er meer nodig? Ik denk dat we al heel lang, misschien wel te lang, hebben zitten leunen op die koers op louter watersport. De gasten kwamen toch wel en we zijn met elkaar wat “lui” geworden. Weten we nog wel hoe we ons als regio uniek kunnen ontwikkelen? Wie hebben er allemaal belang bij een sterke regio positionering? Dat zijn in ieder geval de horeca en winkel ondernemers, dat is de gemeente die de toeristenbelasting en de WOZ belasting int. Dat zijn natuurlijk ook de regionale leveranciers/ondersteuners aan de recreatie bedrijven. Al deze partijen hebben belang bij een sterke regio aantrekking voor de gasten. Maar vergeet vooral ook de lokale bevolking, die hebben ook veel belang bij een regio die meer dan aantrekkelijk is voor de gasten. Immers, gasten zorgen voor een breder voorzieningenniveau. En juist daar zit vooral de meerwaarde voor de toekomst. Willen we het voorzieningenniveau op niveau houden, liefst natuurlijk nog net ietsje hoger zien te krijgen, dan is een sterke, unieke regio van levens belang. Ook voor onze camping!
Stel je toch eens voor dat we samen, met alle betrokkenen, een sterk speerpunt zouden kunnen kiezen. Stel je voor dat we straks hier in Heeg niet alleen het Mekka van de watersport zijn, maar ook nog van …….tja noem eens wat? Duurzaamste, gastvriendelijkste, internationaalste, luxueuste, diervriendelijkste, het zou van alles kunnen zijn. Als we maar eens met elkaar zouden kunnen kiezen, en dan focussen daarop. Allerhande arrangementen die daarop gericht zijn, met elkaar ontwikkelen.
De betekenis voor de regio, die treft ons allemaal. Wat betekenis heeft jouw regio voor jouw bedrijf? En hebben jullie met alle betrokkenen een strategische keuze genomen?
Ik ben heel benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
2 reacties
Goed om te lezen dat je de betekenis van de regio inziet, omdat deze vaak de keuze bepaald van de verblijfsplaats. Jammer dat je dat inzicht niet eerder had. Dat zijn gemiste kansen. Mijn oproep is dan ook kom uit het product denken en verplaats je in de gast. Die komt om de regio te beleven. Laat die regio dan ook leven!
Als buiten belevingsspecialist kunnen we jullie gasten de mooie omgeving van Heeg laten beleven. Vind de parels en maak daar een mooie beleving van. Dat betekent inderdaad het loslaten van de gemakzucht en de vanzelfsprekend ervaren van de omgeving, want die is niet vanzelfsprekend.
Jammer dat je ondernemers in Heeg lui noemt en termen als komt toch wel schrijft! Het is uniek hoe heel veel ondernemers in Heeg juist samenwerken elkaar versterken. Juist de parels van de omgeving zien.
We zijn met z’n allen trots op Heeg en werken er ieder seizoen weer met z’n allen keihard aan de gasten het naar de zin te maken.
Wellicht dat het voor jullie zelf van toepassing is, grijp de kansen die je op een presenteerblaadje hebt aangereikt hebt gekregen. Want Heeg is ook blij met jouw camping,