Dancefestivals groeibriljant Nederlandse vrijetijdssector

Veel deelsectoren in de vrijetijdssector in Nederland hebben te maken met een verzadigde markt. Dat geldt niet voor de dancefestivals. Zij zagen in 10 jaar tijd het aantal bezoekers meer dan verdubbelen. Deze groeisector, met veel jonge ondernemers, zorgt ook voor een innovatieve impuls, waar de hele recreatiesector van kan meeprofiteren. Dat bleek in de praktijk tijdens de Startup Friday voor Festivals, georganiseerd door ABN AMRO.

dance festivalsDance en urbanisatie
De dancefestivals hebben het tij mee, en Nederland heeft zich een prima positie verworven in de internationale Dance-festivalmarkt. Stef Driessen, sectorspecialist leisure bij de ABN Amro, schetste het kader waarin de Dance-festivals zo hard groeien. “De festivals zijn vooral populair in de sterk verstedelijkte gebieden. Als we de wereldtrends er bij pakken, dan zien we dat een steeds groter deel van de wereldbevolking in grote steden woont. In ons rapport over Dance festivals hebben we niet alleen gekeken naar de festivals zelf, maar ook aan de hele toeleverende industrie; van DJ’s en decorbouwers, tot de mensen die ticketsystemen ontwikkelen. Het is goed om te zien dat Nederlandse partijen daarin het voortouw nemen.”

Nederland en haar dancefestivals
Een festival is een tijdelijke stad en met name het aantal dancefestivals groeit hard. Het aantal dancefestivals met meer dan 3.000 bezoekers in Nederland is sinds 2001 ongeveer verdubbeld. Het aantal bezoekers is zelfs ruimschoots verdubbeld. Het Festival Amsterdam Dance Event was in 2014 zelfs het grootste betaalde evenement van Nederland met 350.000 bezoeken. Daarvan kwam ruim een kwart uit het buitenland. Dat is ruim meer dan bijvoorbeeld de Vierdaagse van Nijmegen, waar zo’n 12% van de deelnemers uit het buitenland afkomstig is. De totale bestedingsimpuls als gevolg van ADE voor de stad Amsterdam is becijferd op 55 miljoen euro. ABN AMRO schat de omzet van de totale Nederlandse dance sector in 2014 op 610 miljoen euro.

Volop innovaties
Innovaties met betalen in de festivalindustrie leiden nu al tot kortere wachtrijen, zowel online als offline, in andere sectoren. Bij een groot aantal dancefestivals wordt thans gratis kraanwater beschikbaar gesteld [“als je een baas bent, dan neem je de leiding”]. De technische innovatie die nodig is om dit kostenefficiënt te realiseren op afgelegen festivallocaties, kan straks ook worden ingezet bij gebieden die tijdelijk kampen met een gebrek aan drinkwater.

Ook online festivalinnovaties zijn interessant. Recreatieparken, campings, reisaanbieders, hotels en restaurants, die steeds later geboekt worden, kunnen leren van de festivalorganisator die 180.000 kaarten in enkele minuten uitverkoopt. Deze festivalorganisatoren realiseren zich in hoge mate dat het niet om hun eigen agenda gaat, maar om die van hun fans. Voegen zij hier geen relevantie meer (aan) toe, dan zijn zij zelf in no-time verdwenen. Deze lessen zijn nu uitgewerkt in een nieuwe publicatie ‘Nederland en haar Dance Festivals‘.

Pitches
Tijdens de Startup Friday staan jonge bedrijven centraal die graag hun ideeën en nieuwe innovaties willen pitchen voor een geïnteresseerd publiek.

Tijdens deze sessie presenteerde ICEK een nieuwe techniek voor bierkoeling die zorgt voor 45% energiereductie en 82% CO2 reductie.

Festivalkriebels bouwt aan een online systeem om via je persoonlijke voorkeur en gegevens (o.a. van Facebook geplukt) een maatwerk voorstel te doen voor leuke festivals en maatjes om mee te gaan stappen. Deze techniek kan ook op andere interessegroepen worden toegepast.

FNDF bedacht het zelf afschuimend bierglas. Die voorkomt doodgeslagen biertjes op plekken waar hoge volumes bier getapt worden. Een kwaliteitsimpuls!

Dutchband is gespecialiseerd in toegangs-polsbandjes en betaalmiddelen. Taco Carlier ziet zichzelf vooral als ‘verkorter van wachtrijen’: “Mensen in rijen vermaken zich niet en consumeren niet.” Een annekdote van deze startup deed het publiek smelten: in de beginfase van het bedrijf ontwikkelden de twee broers een uitgiftemachine voor barmunten. Door de grote drukte bleek de uitgifte te haperen. De twee broers zijn toen in de machine gaan zitten en hebben handmatig de tokens uitgegeven. Hun moeder kwa tussentijds langs met eten en drinken. Dat was een wijze les voor deze ondernemers.

Paylogic is inmiddels geen startup meer, maar een succesverhaal. Zij regelen de ticketverkoop voor de grote festivals. Hun meerwaarde zit vooral in het ‘overeind blijven’ van het systeem bij de start van de verkoop van populaire festivals. Inmiddels maken festivals van over de hele wereld gebruik va hun systeem. De bottleneck zit nu vaak bij de banken die de stroom aan betalingen moeten kunnen verwerken. Paylogic wijst er ook op dat een goed werkend wireless systeem steeds belangrijker wordt voor festivals. Steeds meer systemen zijn daarvan afhankelijk. w.o. betalingssystemen, informatiesystemen en social media tijdens een evenement.

Innovatieve bedrijven worden in de festivalsector ook goed begeleid. Een van de paritjen die daarin faciliteert is Open House. Zij zorgen er voor dat startups worden geholpen en in contact komen met relevante partners.

Lees alle inspiratie nog eens na in: Nederland en haar Dancefestivals

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *