Case: Hoe Landal GreenParks blijft vernieuwen in een volle vakantieparken markt

De verblijfsrecreatie branche is volop in beweging. De Nederlandse markt is overvol en vakantieparken moeten alle zeilen bijzetten om bij de consument in de gratie te blijven. Vakantiepark-keten Landal GreenParks groeit echter tegen de markt in nog steeds in ons land. Hoe doet Landal dit? Door te blijven investeren. We noteren enkele recente praktijkvoorbeelden.

Landal Sluftervallei restaurant
De nieuwe brasserie van Landal Sluftervallei

De groei van Landal GreenParks

Het aantal overnachtingen van Nederlanders in vakantieparken in eigen land staat onder druk. Er is veel keuze en tegelijkertijd is de Nederlandse gast steeds veeleisender. We zijn op zoek naar meer luxe en bovendien spelen de omgeving, faciliteiten en activiteit mogelijkheden een steeds belangrijkere rol.

Hoewel er het afgelopen jaar een lichte groei is geweest in de verblijfsrecreatie, is deze bij het gros van de vakantieparken afkomstig van buitenlandse toeristen. De parken hebben vooral meer gasten uit Duitsland en België mogen begroeten. Dat geldt ook voor Landal GreenParks, maar het aantal Nederlanders dat bij Landal de zomervakantie doorbrengt is óók met 6% toegenomen.

Landal GreenParks is één van de grootste vakantiepark aanbieders van Nederland. De keten beschikt over 85 parken in 9 landen met in totaal 13.700 bungalows. In Nederland heeft Landal 54 vakantieparken die verspreid liggen over het hele land.

De positieve groeicijfers zijn het gevolg van het anti-cyclische investeringsbeleid gaf commercieel directeur Erik van Essen onlangs te kennen.

Upgraden van bestaande bungalows

Een veelgehoord probleem in de markt zijn “verouderde huisjes”. Landal GreenParks is zich daar terdege van bewust en heeft de afgelopen jaren dan ook flink geïnvesteerd in het opknappen van haar bungalows op verschillende parken. Op de website van Landal valt te lezen dat ze hier continu mee bezig zijn.

Een goed voorbeeld is de recente opknapbeurt van alle 2- t/m 8-persoonsbungalows van Landal Aelderholt. De huisjes zijn volledig gerenoveerd en voorzien van een nieuw interieur met eigentijdse uitstraling. Er zijn een nieuwe keuken, badkamer en meubels geplaatst. Deze vernieuwingsslag vindt plaats op meerdere parken. Landal heeft er op haar website een speciale “Nieuwe accommodaties” pagina voor gemaakt.

Ook interessant: Landal voorziet op diverse parken de luxe en extra luxe bungalows van Auping boxsprings. Een slimme samenwerking waar Landal vorig jaar bovendien de pers mee wist te bereiken.

Nieuwe accommodaties

Het aantal accommodaties wordt ook uitgebreid, zij het niet op grote schaal. De focus ligt bij Landal op kwaliteit en het bieden van luxe. Op verschillende Landal parken zijn nieuwe villa’s geplaatst met veel luxe faciliteiten. Daarnaast wordt er gekeken naar accommodaties die van meerwaarde kunnen zijn. Zo worden er bijvoorbeeld gehoorvillas, reuniebungalows, 2-persoonsbungalows, meer kinderbungalows en speciale hondenbungalows toegevoegd.

Landal speelt ook in op de trend van “glamping” door op enkele parken luxe safaritenten aan te bieden.

Nieuwe parken: vooral buiten Nederland

Landal kijkt voor het uitbreiden van haar park-aanbod vooral over de landsgrenzen. Zo zijn er in het afgelopen jaar vijf vakantieparken overgenomen in Denemarken (onder de noemer “Dayz by Landal GreenParks”) en is in Groot-Brittannië ook voet aan wal gezet met de opening van twee parken. Het verbreden van het aanbod draagt bij aan het kunnen bieden van een compleet vakantie-aanbod aan de Nederlandse vakantieganger wat daarop zijn weerslag kan hebben op de klantloyaliteit.

Een uitzondering op de buitenlandse expansie is het nieuwe park Landal De Reeuwijkse Plassen. Dit compleet nieuwe Landal park bevindt zich in het Groene Hart bij Gouda. Het park kenmerkt zich bovendien door haar duurzame karakter. Alle 145 waterwoningen zijn duurzaam ontwikkeld en vanzelfsprekend is dit park gecertificeerd met een Green Key: het internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatiesector. Overigens is Landal hard op weg om al haar parken te voorzien van het Green Key keurmerk.

Verbetering van de parkfaciliteiten

Als er iets is waarin Landal GreenParks de afgelopen periode heeft geëxcelleerd dan is dit wel het verbeteren en uitbreiden van haar parkvoorzieningen. Van relatief kleinschalige verbeteringen, zoals het toevoegen van een proeverij met speciaalbier, de vernieuwde Landal supermarkten of het uitbreiden van de sportmogelijkheden met een Kids & Running Track, tot ingrijpende projecten zoals de spectaculaire uitbreiding van het zwembad van Hof van Saksen. De laatste, een investering van ruim 7 miljoen, werd afgelopen maand onder veel nationale media-aandacht geopend.

Nog een voorbeeld is de invoering van hippe Brasserie-restaurants op diverse Landal parken. Na een testcase bij het vernieuwde restaurant van Landal Coldenhove, zijn inmiddels ook Landal Miggelenberg (op de Veluwe) en Landal Sluftervallei (op Texel) voorzien van de nieuwe formule. De Brasseries hebben een trendy inrichting met de regionale natuur als inspiratiebron. Het interieur is open, licht en nodigt uit tot interactie. Er is altijd wat te beleven en voor de kinderen is er een speelplaats. Op de menukaart staan veelal lokale gerechten die met verse (biologische) producten worden bereid. “Een centrale ontmoetingsplek voor eerlijke, pure en verse maaltijden.”, aldus Landal GreenParks.

Landal GreenParks zet gastbeleving op één

Als laatste aandachtspunt: de beleving van de gast. Iets waar Landal GreenParks veelvuldig en non-stop op inzet. “Persoonlijk contact is belangrijk voor de Landal-cultuur” stelt algemeen directeur Thomas Heerkens.

Hoe kunnen we de ervaring van de gast zo plezierig mogelijk maken? Een vraagstuk waar Landal uitstekend antwoord op weet te geven getuige het feit dat Landal al vier jaar aanvoerder is van de lijst “Klantvriendelijkste bedrijf van Nederland” in de recreatiesector.

Een goede service en gastbeleving gaan vanzelfsprekend verder dan alleen de gastvrijheid van de medewerkers. Zo dient bijvoorbeeld ook online alles in orde te zijn gedurende de gehele customer-journey van de klant, van oriëntatiefase tot after-service. Landal GreenParks laat ook hier een goede indruk achter. Noemenswaardig: over het afgelopen kwartaal was Landal GreenParks het best scorende reismerk op social media.


Met dank aan:
Laurens Taekema, oprichter van Parkvakanties. Parkvakanties is dé vakantiepark-specialist van Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *