Bungalowparken verzetten de bakens

Over de Nederlandse bungalowmarkt wordt al jarenlang verklaard dat deze meer dan verzadigd is. Toch weten nieuwe concepten steeds weer een plekje op deze markt te veroveren. De trends en ontwikkelingen in de markt voor bungalowparken kwamen uitgebreid aan bod tijdens het congres ‘Second Life voor de Bungalowmarkt’, georganiseerd door Pleisureworld (9 november) op de Recreatie Vakbeurs in Hardenberg.

Trendwatcher Hans van Leeuwen van Pleisureworld trapt de dag af met enkele ontwikkelingen waarmee je in de bungalowsector een voorsprong kunt behalen:

  • Bijzondere bungalows winnen terrein;
  • Er zit meer groeipotentie in de buitenlandse markt (be + du) dan in de binnenlandse markt;
  • Centrumvoorzieningen worden efficiënter; Nu staan restaurants overdag vaak leeg. Er komen grotere multifunctionele ruimtes.;
  • Het belang van eten neemt toe. Dat is voor de bezoeker een geluksmomentje. Vergeet daarbij niet het terras!
magazine Fijn Veluwe; een spin-off van platform hetbestevandeveluwe.nl
magazine Fijn Veluwe; een spin-off van platform hetbestevandeveluwe.nl

Focus op vakantie en minder op accommodatie
Een vakantiepark zou ook echt vakanties moeten gaan aanbieden in plaats van de focus op vooral accommodaties. Een voorbeeld van een bedrijf dat daarin het voortouw neemt is bungalowpark Hoederloo. Eigenaar Danny Pearl legt uit dat zijn gasten in eerste instantie kiezen voor een vakantie op de Veluwe. Met het opzetten van een online platform www.hetbestevandeveluwe.nl koppelt hij het aanbod van De Veluwe aan elkaar. De bezoeker van de website ziet de attracties in de regio daardoor als onderdeel van een vakantie op het bungalowpark. Medewerkers op het park zijn specialist/ambassadeur voor een specifiek interessegebied (sport, cultuur, attracties en natuur) en worden gekoppeld aan de gasten met dezelfde interesse. Zo ontstaat een band met gasten op basis van gedeelde passie.

Het platform is inmiddels in beheer bij een externe organisatie; VisitVeluwe. Ook andere accommodaties mogen er op aanhaken. “Maar dat gebeurt in de praktijk nog niet zo vaak” aldus Paerl, die daarmee optimaal profiteert van het platform.

Hielke
Hielke Tillema

Kansen in nichemarkten
Segmenteren en kiezen voor een nichemarkt is ook een goede strategie om de bezettingsgraad op peil te houden. Hielke Tillema, directeur van Kontour Vastgoed gaf een openhartig inkijkje in een nieuw Drents project, gericht op het absolute topsegment qua luxe en comfort in de bungalowmarkt; Puur Exloo.

Het familie resort Puur Exloo, met 180 accommodaties, wordt gerealiseerd op het terrein van Landgoed Hunzebergen. Centraal in het project staat een (Fletcher) hotel, die de centrumfunctie vervult, met o.a. uitgebreide wellnessvoorzieningen.

Er is bewust gekozen voor een profilering in het topsegment; nog boven de kwaliteit van Hof van Saksen. De basis van het concept is te vatten in de kernwoorden ‘puur, luxe en kwaliteit’, waarbij de bijzondere natuurbeleving tegenwoordig volwaardig wordt erkend als onderdeel van een hoge kwaliteit. Het concpt van Puur Exloo is gefundeerd op vier pijlers:

  1. Ruimte voor connectie; inspelend op de behoefte aan persoonlijk contact
  2. Respect voor de natuur; het park ligt midden in de natuur dat wordt nog eens benadrukt door het gebruik van oorspronkelijke beplanting in de landscaping van het park.
  3. Ingetogen luxe; Alles wat de gast op de accommodatie hoopt de vinden is ‘gewoon’ aanwezig.
  4. Body en mind; Wellnessvoorzieningen zijn aanwezig in de accommodaties en uitgebreidere arrangementen kan men terecht in het hotel.

meer informatie: www.puurexloo.nl

Efficiency door technologie
Veel innovaties komen voort uit technologie. Ook voor de recreatiesector worden er steeds meer nieuwe producten ontwikkeld die het werk efficiënter maken. Technologie helpt ook om de klantbenadering persoonlijker te maken.

Joran Pronk, parkmanager bij Vakantiepark Vlugtenburg ontwikkelde in eigen beheer de app ‘Keyplan’ om de technische dienst en housekeeping te ondersteunen. Gasten kunnen via de app hun wensen en klachten doorgeven. Het systeem achter Keyplan zorgt er voor dat de melding snel bij de juiste person terecht komt en dat de workflow automatisch wordt bijgehouden in een overzichtelijk logboek. Dit levert een enorme tijdsbesparing op en bovendien minder kans op fouten. (www.keyplan.nl)

Ook Stratech Automatisering werkt volop aan het efficiënter maken van bedrijfsprocessen. De basis van Stratech blijft het reserververingsysteem. Daarin zitten de gegevens van je gasten. Die gegevens kun je natuurlijk ook gebruiken om gericht een campagne op te zetten. dit jaar werd daarom de module Stratech Campaign gelanceerd, waarin een ondernemer, ook zonder diepgravende kennis over data en automatisering, een eigen campagne kan aanmaken. (www.stratech.nl/nl/stratech-campaign)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *