Bier en friet blijven de hardlopers tijdens Nijmeegse Vierdaagse

Een kijkje achter de schermen. Tijdens de Vierdaagse van Nijmegen verzorgt Albron al voor het 13e jaar op rij de catering. “…en daar kunnen we een leuke boterham mee verdienen”, laat operationeel manager Rico Sittrop weten. Achter de schermen wordt de juiste balans gezocht tussen prijsstelling, efficiënt inkopen, meedenken met de organisatie van het wandelevenement en logistiek.

achteraan tappen en inschenken; vooraan uitgiftebalie. Op drukke tijden kan de biertap gewoon blijven lopen...
achteraan tappen in inschenken; vooraan uitgiftebalie. Op drukke tijden kan de biertap gewoon blijven lopen…

Logistieke puzzel
De eerste wandelaars starten om vier uur ’s ochtends. De grote tent op het start- en finishterrein gaat daarom al om drie uur open. Vanaf 12.00 uur ’s middags begint het weer drukker te worden als de eerste lopers binnenkomen en tussen 15.00 en 18.00 uur is het topdrukte met 40.000 tot 60.000 gasten. De logistiek van de aanlevering van het eten en drinken moet goed geregeld zijn, want in de wandeldrukte is bijleveren zo goed als onmogelijk. Op het centrale plein zijn vier grote uitgiftepunten die allemaal een eigen logistiek hebben, want ook onderling met producten schuiven wordt tijdens de drukte zoveel mogelijk voorkomen. Er is in principe voorraad voor twee dagen aanwezig. Daarmee kan een ongelukje worden opgevangen.
Een aardig weetje: de logistiek coördinatoren lopen op het terrein per dag een afstand van 12 a 13 kilometer.

aan tafel...
aan tafel…

Samenwerken en uitbesteden
Ook Albron besteedt weer het nodige uit. Zo wordt het personeel geregeld door Randstad, die in het logistieke centrum een eigen kantoortje hebben. Waar veel collega-cateraars in de loop der jaren steeds meer functies aanbieden, kiest Albron duidelijk voor de kernactiviteit; eten en drinken verzorgen. Sittrop: “Nee, het onderhoud van de toiletten of zelfstandig een exploitatie onder een eigen merk opzetten, dat zal niet gebeuren.” Met toeleveranciers van dranken zijn afspraken gemaakt over terugleveren van overtollige voorraad. Er wordt veel gewerkt met convenience goederen (in verpakking) en de frites worden koelvers bewaard. Aangebroken kratten kunnen deels worden gebruikt op andere locaties waar Albron de horeca of catering verzorgt. Op deze manier kan Albron aan de kostenkant bijzonder efficiënt werken.

iedereen geniet van friet
iedereen geniet van friet

Gezondheid en catering?
Op een wandelevenement zou je verwachten dat veel mensen bewust kiezen voor gezonde voeding. De praktijk is anders: veel mensen die hun prestatie hebben geleverd willen zichzelf graag trakteren: een biertje en de zak friet zijn nog altijd veruit de beste lopende producten. Gezonde alternatieven zijn uiteraard wel voorhanden; zoals het broodje gezond en de fruitsappenbar. Maar die vraag ligt lager .

Prijsstelling, gastervaring en concurrentie
De inkomsten uit de catering vloeien voor een deel weer terug in de kas van de organisatie van de Vierdaagse. Voor Albron zijn dat kosten die weer terugverdiend moeten worden in de exploitatie. Toch kan men de prijzen ook weer niet té hoog maken omdat daarmee weer mensen gaan afhaken. Bovendien is er ook concurrentie van de lokale horeca en de Vierdaagsefeesten, die het eten en drinken aan de andere kant van de Oranjesingel beheren (De stad is in feite in tweeën gedeeld, met ook twee coördinerende organisaties.) Voor een biertje rekent Albron € 2,50; en dat is ongeveer gelijk aan het prijsniveau in de binnenstad. De afwegingen worden nog wat complexer: Albron kijkt naar de lange termijndoelstellingen en wil graag nog vele jaren partner blijven van de Vierdaagse. Sittrop: “Albron heeft als stelregel dat we altijd meedenken met de opdrachtgever die ons in huis haalt. Zo werken we nu ook mee aan extra uitgiftepunten voor water, want er worden enkele zeer warme dagen verwacht. Dat zou ten kosten kunnen gaan van onze drankomzet, maar hoort wel bij een goed partnership.” Mee- en tegenvallers in de omzet van de catering zijn voor Albron. De organisatie van de Vierdaagse loopt daardoor minder financiële risico’s.

Wat verder nog opviel

En dan nog enkele feiten van de catering door Albron tijdens de vierdaagse:

Belangrijkste cateringlocatie is ‘de Wedren’; het eindpunt voor wandelaars en ontmoetingsplek voor bezoekers. Albron is actief op de volgende locaties:

  •     Eten en drinken op de Wedren en de twee omliggende parken/pleinen
  •     Eten en drinken langs de route bij de verzorgingsposten van de Via Vierdaagse
  •     Ontvangst van sponsors en hun relaties in de VIP-lounge op de Wedren
  •     Langs de route voorziet Albron de vrijwilligers op de officiële Vierdaagse verzorgingsposten van koffie en thee en lunches
  •     Daarnaast verzorgt Albron een deel van het entertainment op het podium dat op het start- en finishterrein aanwezig is.

Enkele cijfertjes:

  • • Er wordt 15 km stroomdraad en 3 km waterleiding aangelegd
  • • 60.000 liter bier
  • • 35.000 liter koffie
  • • 120.000 flesjes water
  • • 20.000 kilo biologische frites
  • • Pool van 150 medewerkers, waarvan dagelijks 130 aan het werk in 810 shifts.
  • • Albron ontvangt tijdens de vierdaagse tussen de 40.000 en 60.000 gasten per dag.

Meer informatie:
Albron Leisure
www.4daagse.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *