5 Manieren om efficiënter te werken

Afleiding… Het is onze grootste allergie en verslaving tegelijk. Sinds het ontstaan van de mobiele telefoon en Social Media krijgen mensen zo’n 3.000 commerciële prikkels te verwerken. Het leidt inmiddels zelfs tot ‘ziektes’ zoals keuzestress en FOMO (Fear of Missing Out). Hoe kun je efficiënt blijven werken zonder afleiding? Hierbij de 5 beste tips die ik zelf gebruik.


efficienter werken1. Zet je geluid en lampjes uit op je telefoon

Je mobiele telefoon is waarschijnlijk je allergrootste afleider. Die van mij in ieder geval met grote voorsprong. Facebook, Instagram, een what’s appje, iemand vind je foto leuk, een e-mailnieuwsbrief, ga zo maar door. Creëer meer rust in je hoofd door je meldingen uit te zetten van alle apps zoals Facebook en What’s app. Je wordt dan niet meer gestoord door geluid of flitslichten. Want als het echt belangrijk is, bellen mensen wel… Voor een tijdelijke oplossing, kun je ook de functie ‘niet storen’ aanzetten.

2. Leg je telefoon niet op je bureau
Ik hoor je bijna denken: ‘Wat onhandig’. Maar wist je dat mensen gemiddeld 221 keer op hun telefoon kijken per dag? Het is een gewoonte geworden, een verslaving misschien zelfs. Wil je geconcentreerd werken, leg dan je telefoon buiten je eigen bereik zodat je er niet bij kunt. Als ik mijn telefoon in mijn tas laat, werk ik een stuk rustiger. Op die manier heb je niet steeds de neiging om even op die grote knop te drukken om te zien of je nog een nieuwe melding hebt. En nogmaals, als het echt belangrijk is, bellen mensen wel en kun je alsnog opstaan om op te nemen.

3. Mexicaanse radiozender
Zet een Mexicaanse radiozender op (bijvoorbeeld via je laptop of telefoon). Natuurlijk mag het ook elke willekeurige andere taal zijn die je niet verstaat. Op ons kantoor staat vaak een Mexicaanse zender op. We merken namelijk dat we niet meer luisteren naar het geklets tussendoor, omdat we het toch niet verstaan. Je hoeft je er simpelweg niet meer op te focussen. Daarnaast komt er veel (leuke!) muziek voorbij die we niet kennen en dus ook niet mee neuriën. Dus nog wel een gezellig geluid, maar geen afleiding meer uit de radio.

4. Doe je deur dicht
In de meeste organisaties is het heel normaal om deuren open te houden. Lekker gastvrij. Maar ook hierin schuilt gevaar. Zelfs als je ergens mee bezig bent, komen mensen binnen en beginnen direct te praten zonder te kijken of ze storen. Gevolg: afleiding. Spreek met je collega’s af dat ze altijd binnen mogen lopen wanneer de deur open staat. Als je deur dicht is, moeten ze wachten. Zorg er wel voor dat je deur niet langer dan twee uur achter elkaar dicht zit. Anders gaan mensen je alsnog tussendoor storen omdat ze niet langer kunnen/willen wachten. Heb je geen deur? Een grote koptelefoon werkt ook 😉

5. Introduceer de ja/nee vraag
Soms krijg je de vraag: ‘Wat moet ik hiermee?” Of nog erger: “Vraagje, ik weet niet wat ik hiermee moet”. Dat is niet eens een vraag! Tegenwoordig bedenken (vooral jonge mensen) steeds minder zelf oplossingen. Logisch ook, alle wegen tot informatie zijn zó kort door het internet, apps en social media, dat mensen zich daar ook naar gaan gedragen. Het werkt echter niet efficiënt voor jou. Introduceer daarom de ja/nee vraag in je organisatie. Dat betekent dat vragen alleen beantwoord moeten kunnen worden met ja of nee. Daardoor gaan werknemers zélf nadenken en op zoek naar oplossingen. Geen vraag meer als ‘Wat doen we met de verjaardag van Ellie?’ Maar: Ellie is vrijdag jarig, zal ik een bosje bloemen voor haar kopen namens ons voor € 15,-?

Heb jij aanvullingen op dit lijstje? Laat het me weten, ik ben erg benieuwd wat voor jou werkt!


Dit artikel is geschreven door: Wendy Oude Veldhuis van Animatiewerk.nl
Animatiewerk.nl verzorgt animatieteams en animatieprogramma’s op vakantieparken in Nederland, België en Duitsland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *