Lessen uit de Leisure Business Days

Trends in dagattracties stonden centraal op de eerste editie van de Leisure Business Days in Venray (5 okt. 2016). Vooral digitale techniek levert een belangrijke bijdrage aan nieuwe ontwikkelingen. Maar de inzet van techniek zal altijd gepaard moeten gaan met een goed onderbouwde verhaallijn.

Charles Read legt het concept MuseumHack uit.
Charles Read legt het concept MuseumHack uit.

Trends in attracties
Charles Read van de internationale vakwebsite Blooloop.com gaf een overzicht van de ontwikkelingen die hij in de attractiesector tegenkomt. En die zijn zowel high-tech als low-tech gericht:

  • Virtual Reality / Augmented Reality. We staan hier pas aan de vooravond van toepassingen in de recreatiesector. De kwaliteit van de beleving neemt met sprongen toe. Het uitdelen, inzamelen en schoon maken van de brillen is nog wel erg onhandig.
  • Mobile; via de mobiele telefoon kunnen consumenten worden bereikt. Handig voor zowel marketing als toepassing bij de beleving/interactie in een attractie.
  • Gamification; bijvoorbeeld het spelen van spelletjes in een museum
  • Maatwerk ervaringen; Iedere gast krijgt een ervaring die aansluit bij zijn/haar eigenschappen.
  • Creëer je eigen ervaringen; de consument zit steeds vaker zelf aan de knoppen. (b.v. Escape Rooms)
  • Merken en IP; Het gebruik van bekende merken vraagt om een investering; die wordt vaak makkelijk terugverdiend op toename van de verkoop en besparing op de marketing.
  • Blurring van attracties; een attractie hoeft niet per definitie geplaatst te worden in een attractiepark. In retail wordt steeds vaker gebruik gemaakt van de aantrekkingskracht van attracties.
  • Senioren; een groeiende markt die vraagt om een eigen productassortiment op basis van fysieke eigenschappen (o.a. toegankelijkheid) en beleving.

Zie ook het Engelstalige artikel op Blooloop.com met een wat uitgebreider toelichting.

Tijdens het congres kwamen er vele deskundigen aan het woord. Te veel om allemaal te benoemen. In onderstaand overzicht selecteerden we enkele onderwerpen die naar onze mening veel vernieuwing brengen in de recreatiesector…

In het EPIX indoor parc worden vrijwel alle spelzones gelabeld met IP
In het EPIX indoor parc zijn vrijwel alle spelzones gelabeld met IP

Nieuwe producten en concepten
Pierre Camille Buffard is general manager van het Franse Indoor Parcs. Pierre toonde enkele bijzondere voorbeelden waarbij (nieuwe) techniek een belangrijke rol speelt. Ondanks zijn grote kennis van diverse technieken was het juist Pierre die het publiek waarschuwde: “Techniek is niet het product! Dat zijn de storytelling en de ervaring die de bezoeker beleeft in de attractie. Om de beleving een impuls te geven hebben wij goede ervaring met de inzet van bekende merken (IP). Bij een verstandige inzet van IP verdienen de kosten zich bijna altijd terug.”

BattleKarts; echt karten in een computerspel. Het parcours wordt geprojecteerd op de vloer. Er zijn allerlei spelelementen aan het karten toegevoegd:

Koezio; een missie voor ‘special agents’ die samen allerlei opdrachten moeten uitvoeren:

en verder…

blijdorp
Green Screen opstelling in Blijdorp

Fotografie in parken is volop in ontwikkeling. De verkoop van standaard plaatjes loopt wat terug. Fotodiensten moeten hun best doen om iets bijzonders te presenteren. Foto’s met een green screen doen het erg goed. Bart Klaassen van BLNDR laat weten dat 71% van de genomen green screen foto’s (zonder verplichting) ook daadwerkelijk wordt verkocht. Vooral vaste gasten van dierentuinen en attractieparken zijn goede klanten van de fotodiensten; vooral als je regelmatig nieuwe achtergronden biedt. In opkomst zijn video’s met augmented reality.

Led laat steeds meer lichteffecten toe. Het bedrijf Ilumative gaf een kleine demonstratie van de mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld de lichtdirigent. Dit is een opstelling waarbij het licht reageert op je bewegingen en waar je kleur en intensiteit kunt sturen (dirigeren.)

Stefan van der Putten van P&P Projects geeft stof tot nadenken over souvenirconcepten: “Nu wordt je meestal, na een bezoek aan een attractie, opgevangen in een volle en drukke souvenirshop. Bij de London Dungeon kom je nu in de London Dungeon Tavern; een Britse pub. Hier blijven de beozkers nog volop in de beleving van de attractie. De verkoop van souvenirs verloopt hier veel subtieler. Het assortiment is veel kleiner; en opgenomen in het interieur. Je kunt bijvoorbeeld de schilderijtjes aan de muur kopen.”

De Leisure Business Days werden georganiseerd door:
Kwan Leisure en de
Evenementenhal Venray

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *