Economische impact zakelijke bijeenkomsten

Vorig jaar werden er ruim 2,3 miljoen meerdaagse georganiseerde zakenreizen in Nederland ondernomen door Nederlanders en buitenlandse bezoekers, die in totaal ruim 2,3 miljard euro opleverden. In totaal zorgt de markt voor meerdaagse zakenreizen voor ruim 55.000 banen in Nederland. NBTC Holland Marketing publiceert de resultaten van het Ecorys-onderzoek naar de economisch impact van meerdaagse (inter)nationale zakelijke bijeenkomsten in Nederland in de RAI in Amsterdam op donderdag 3 december.

businessZakelijke bijeenkomsten
In Nederland worden ruim 2,3 miljoen meerdaagse georganiseerde (MICE) zakenreizen ondernomen die zorgen voor circa 5,1 miljoen overnachtingen. Het gaat hierbij om het bijwonen van een meerdaagse zakelijke bijeenkomst zoals een meeting, (meet)incentive, congres of (vak)beurs. Nederlanders ondernemen circa 1,3 miljoen zakenreizen in eigen land met minimaal één overnachting. Buitenlandse bezoekers ondernemen bijna één miljoen meerdaagse zakenreizen in ons land; de meesten komen uit Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Duitsland. Meetings worden het meest vaak ondernomen (1,5 miljoen), gevolgd door congressen en vakbeurzen (750.000). Het aantal (meet)incentives in Nederland is bescheiden met zo’n 75.000.

Economisch interessant
Zakelijk toerisme is economisch interessant want zakenreizigers geven bovengemiddeld veel uit aan hun bezoek. Gemiddeld geeft de zakenreiziger bijna 1000 euro uit per zakenreis, inclusief organisatiekosten. De omzet van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten in Nederland wordt geraamd op ruim 2,3 miljard euro. Een belangrijk deel hiervan wordt gegenereerd door internationale bezoekers (54%), dit komt overeen met circa 1,3 miljard euro.

Werkgelegenheid
Zakenreizen dragen ook substantieel bij aan de werkgelegenheid in Nederland. In totaal zorgt de markt voor meerdaagse MICE-zakenreizen voor ruim 55.000 banen in Nederland. Iets meer dan de helft van de totale werkgelegenheid wordt gecreëerd door internationale bezoekers (52%). Eric Bakermans, marketingmanager Meetings & Conventions: “Zakelijke bijeenkomsten leveren een substantiële bijdrage aan de Nederlandse economie in termen van bezoekers, bestedingen en banen. Daarnaast vormen ze een belangrijke katalysator voor de kenniseconomie en draagt de sector bij aan de profilering van een stad of regio en een betere benutting van de beschikbare logiescapaciteit. Bovendien biedt de sector arbeidskansen voor groepen die veelal wat lastiger aan een baan komen.”

Onderzoek
Het onderzoek naar de economische impact van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten is uitgevoerd door Ecorys, in samenwerking met NBTC Holland Marketing, CLC-Vecta, MPI Foundation en Voorfinancierings- & Garantiefonds (VGF). De resultaten van dit onderzoek en relevante gegevens en achtergrondinformatie over de zakelijke markt zijn te vinden in het e-magazine op nbtc.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *