Bestedingen binnenlandse vakanties +5% in eerste helft vakantiejaar

De bestedingen aan binnenlandse vakanties is in de eerste helft van het lopende vakantiejaar gestegen met 5%. Dat blijkt uit tussentijdse cijfers van NBTC-NIPO Research. Die groei ligt duidelijk boven de gemiddelde toename van bestedingen (+3%) waarin ook de buitenlandse vakanties zijn opgenomen.

travel pressAd Schalekamp van NBTC-NIPO Research deelde zijn bevindingen de TravelPRESSentation, waar nieuws en ontwikkelingen in de reissector werden gepresenteerd.

In de eerste helft van het lopende vakantiejaar (okt 2015 – mrt 2016) is het aantal vakanties van Nederlanders maar liefst 6% gestegen naar 12,5 miljoen. In dezelfde periode vorig jaar bleef de teller een jaar geleden nog steken op 11,8 miljoen. De verwachting is dat het hele vakantiejaar 2016 een duidelijke groei zal laten zien. De groei in vakanties wordt vooral gerealiseerd door een 5% stijging van het aantal korte vakanties naar het buitenland. Dit aantal telt 3,2 miljoen vakanties tussen oktober 2015 en maart 2016 en is daarmee terug op het niveau van 2012.

Andere opmerkelijke feitjes uit het onderzoek:

gebruik van Social Media per generatie
gebruik van Social Media per generatie
  • Er zijn grote verschillen tussen generaties in gebruik van social media tijdens de vakantie. De Babyboom generaties is nog niet zo vertrouwd met het brede palet van Social Media applicaties. Vooral Facebook 937%) wordt gebruikt. Andere generaties bedienen veel meer verschillende applicaties (zie afbeelding rechts)
  • Het aantal samengestelde vakanties blijft groeien. Dit zijn reizen waarbij het vervoer en verblijf bij verschillende aanbieders worden geboekt. In de afgelopen 10 jaar is dit aandeel verdubbeld.
  • Het op de bonnefooi reizen steeds minder populair en ook de verkoop van de pakketreis loopt wat terug.
  • In 2015 namen 55-plussers bijna een derde van de in totaal 35,1 miljoen ondernomen vakanties voor hun rekening.
  • Bijna de helft van de vakanties waarvoor een online hotelboeking wordt gemaakt, wordt in
    eigen land ondernomen, Duitsland staat met meer dan een miljoen vakanties op de 2e plaats.
  • De prominente positie van het internet als boekingskanaal heeft zich verder versterkt. Inmiddels wordt 86% van alle reizen naar het buitenland (deels) via internet geboekt. Deze trend is zichtbaar in alle doelgroepen, waarbij de babyboomers het meest gebruikmaken van een desktop, terwijl generatie Y (21-30 jaar) juist kiest voor een laptop (62%). De smart-phone wordt nog niet echt veel gebruikt voor reisboekingen en schommelt tussen de 1 en 4%.

Bron en meer informatie: www.nbtcniporesearch.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *