Trends op de Duitse vakantiemarkt

Op dit moment wordt in Duitsland de grote Vakantiebeurs CMT in Stuttgart gehouden. Uit diverse gepresenteerde onderzoeken blijkt dat ook de Duitse toerist op zoek is naar veilige bestemmingen. Camperen en bedevaarten worden genoemd als trends.

CMT_camperMeer campers verkocht in 2016
De aantrekkende economie en lage rente zorgen er voor dat investeringen in de relatief dure campers het afgelopen jaar aantrekkelijker waren. Dat heeft geresulteerd in een stijging van het aantal verkochte caravans en campers t.o.v. 2015 met 16%, waarbij vooral de camperverkoop flink groeide (24%). (cijfers Deutschen Caravaning Industrie Verband).

Kampeerders besteden steeds meer
Het Duitse toeristenbureau voegt daar nog aan toe dat kamperen ook voor de binnenlandse vakanties een belangrijke motor voor het toerisme is geweest: “Kamperen is niet langer alleen maar een goedkoop alternatief voor de vakantie. Juist de luxere en verzorgde campingvakanties zijn erg in trek.
Tijdens een campingcongres wordt nog meer onderbouwing gegeven voor de toenemende aantrekkelijkheid van kampeerders als klant. Elke Schönborn van IHK Nordschwarzwald heeft uitgezocht: “Vooral camperaars zijn een zeer interessante doelgroep. Naast de vergoeding voor overnachting besteden zij gemiddeld nog € 45,80 per dag aan restaurantbezoek en overige vakantiegerelateerde uitgaven.”

Camping en wellness
Dit is een segment dat in Nederland wat minder is ontwikkeld, maar op de Duitse markt grote populariteit geniet. OP de CMT werden o.a. de ‘EMHC-Wohlfühlplatz-Awards 2017’ uitgereikt aan an Ferienparadies Schwarzwälder Hof in Seelbach im Ortenaukreis (www.spacamping.de ), aan Panorama- & Wellness-Campingplatz in Mitternteich-Großbüchlberg (www.freizeithugl.de) en aan Seencamping Stadlerhof in Kramsach in Tirol (www.camping-stadlerhof.at). Meer info: www.emhc.eu/wohlfuelplaetze.html

Groep op pad in Karlsruhe
Groep op pad in Karlsruhe
Groeiende afkeer van massatoerisme
Er is een groeiende groep die zich niet meer thuisvoelt bij het aanbod van massatoerisme. Als gevolg daarvan ziet de Duitse reissector een groei van individuele reizen of reizen met een kleiner gezelschap. Deze trend is vooral populair bij stellen zonder kinderen met een hoger inkomen en singles. Segmenten die daarvan profiteren zijn bijvoorbeeld pelgrimstochten en motorreizen.

Groei van binnenlandse vakanties
Net als in Nederland ziet ook de Duitse vakantiemarkt dat meer mensen kiezen voor een ‘vakantie in eigen land.’. Het toerisme in Duitsland heeft het afgelopen jaar prima gepresteerd met een stijging in aankomsten (+2,8%) en in aantal overnachtingen (+2,5%).

Veilige landen
Deze trend heeft vooral gevolgen voor de keuze van internationale bestemmingen. Europese bestemmingen rond de Middellandse Zee zitten in de lift (Spanje +10%) en ook het Caraïbisch gebied is populair (+29%). Aan de negatieve kant van de balans staan landen als Egypte (-40%), Turkije en Tunesië.

De CMT beurs in Stuttgart duurt nog t/m 22 januari

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *