Toeristisch herstel Vlaanderen zet zich door in eerste helft van 2017

Toeristisch Vlaanderen heeft in de eerste helft van 2017 10% meer toeristen ontvangen, of bijna 390 000 aankomsten meer dan in dezelfde periode in 2016. Dat blijkt uit de jongste cijfers van Toerisme Vlaanderen. De buitenlandse bezoekers hebben duidelijk opnieuw de weg naar Vlaanderen en Brussel gevonden: de internationale aankomsten zijn gestegen met maar liefst 13%.

Mooi Zuterndaal in Belgisch Limburg
Zowel het aantal toeristische aankomsten als het aantal overnachtingen zijn aanzienlijk gestegen in de eerste 6 maanden van 2017, vergeleken met dezelfde periode in 2016. Er werden bijna 390 000 extra aankomsten geregistreerd (+10%). De internationale aankomsten stegen met 13%, de binnenlandse met 5%. Er werden 600 000 extra overnachtingen geteld (+6%) . De overnachtingen op naam van buitenlandse vrijetijds- en zakentoeristen stegen met 9,5%, de overnachtingen van binnenlandse vakantiegangers en zakenlui stegen met 2%.

Het toerisme in Vlaanderen groeit dus opnieuw ten opzichte van de eerste 6 maanden van 2016, die getekend werden door de nasleep van de lockdown in Brussel en de gebeurtenissen van 22 maart. De buitenlandse bezoekers hebben duidelijk opnieuw de weg naar Vlaanderen gevonden. Terwijl zeker de Amerikaanse en Aziatische markten sterk achteruit liepen na 22 maart, noteren al deze verre markten opnieuw sterke groeicijfers in de eerste helft van 2017. Het aantal overnachtingen van bezoekers uit de Verenigde Staten steeg bijvoorbeeld met 20%. Ook de Japanse markt (+20%) en de Chinese markt (+22%) doen het opvallend goed.

In bijna alle Europese markten zien we een mooie stijging in het eerste half jaar. Vooral de Hongaarse (+40%), Spaanse (+25%) en Tsjechische (+20%) overnachtingen stijgen sterk ten opzichte van dezelfde periode in 2016. De Russische markt blijft zijn inhaalbeweging doorzetten en steeg de eerste zes maanden met 39% ten opzichte van 2016.

“Onze toeristische sector en Toerisme Vlaanderen zelf zijn na de gebeurtenissen van 22 maart niet bij de pakken blijven zitten,” zegt Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen. “We hebben meteen werk gemaakt van een uitgekiende en marktspecifieke herstelstrategie, en die aanpak heeft dus duidelijk geloond. We hebben op het juiste moment onze promotionele inspanningen in onze verschillende doelmarkten hervat aan de hand van onze sterke Vlaamse troeven: onze gastronomie, Vlaamse Meesters en wielercultuur. We gaan die troeven in de nabije toekomst trouwens alleen maar sterker uitspelen. Zo staat bijvoorbeeld een ambitieus meerjarenprogramma rond de Vlaamse Meesters in de startblokken”.

Meer informatie: www.toerismevlaanderen.be/cijfers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *