Duitse toerist herontdekt kamperen

De Caravan Salon Düsseldorf trok dit jaar een recordaantal van 203.500 bezoekers. De organisatoren concluderen dan ook dat de Duitse campingmarkt ‘boomt’. Nederlandse stadhouder Campsy viel het op dat er ook veel Nederlanders waren afgekomen op de eerste grote Campingbeurs van het seizoen.

caravan salonKamperen sluit aan op trends
Uit een enquête op de beursvloer bleek dat er veel nieuwsgierige nieuwkomers zijn. Maar liefst 34% bezocht deze campingbeurs voor het eerst. Beursbaas Joachim Schaefer verklaart de toenemende belangstelling voor kamperen doordat het aansluit bij trends: “Kamperen biedt de vakantieganger meer ruimte voor individualiteit, vrijheid en activiteiten in de natuur. Ook de avontuurlijke kant spreekt mensen aan. Je kunt als kampeerder immers makkelijker onbekende bestemmingen verkennen.”

USP van Nederland; Water
Vanuit Nederland stonden o.a. de ACSI, de NKC (kampeerautoclub) en Campsy (v.h. Campingfinder) op de beurs. Marc Oomens van Campsy (een Duits-Nederlandse samenwerking) blikt positief terug op de beurs: “De Duitsers die wij spraken hadden een positief beeld van Nederland als kampeerland. Het overgrote deel kiest voor een bestemming met water. Zodoende staan vooral kustcampings, maar ook de Friese meren, in de belangstelling. We hebben ook een goede naam hoog te houden als het gaat om kwaliteit en hygiëne. We moeten de rol van Nederland als kampeerland wel in perspectief zien. Veel kampeerders kiezen voor zonzekerheid en daarom zijn de Zuidelijke landen veel meer in trek.”

Vooral kampeermiddelen
De Caravan Salon is vooral gericht op de verkoop van kampeermiddelen. De aanbieders van de campers en caravans zagen, ook bij de nieuwe doelgroepen, vooral belangstelling voor de duurdere en goed uitgeruste modellen.
Hal 7, met daarin de reisbestemmingen, was vrij bescheiden. Slechts 10 regio’s hadden een standruimte geboekt; vooral uit Zuid Europa. Het aantal campings met een eigen stand kwam uit op 42. Oomens: “Jammer dat Nederland hier niet vertegenwoordigd was. Je kunt je hier als als land of toeristische regio prima profileren. …Al is het geen goedkope beurs.”

Bron en meer informatie: www.caravan-salon.de

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *