Toeristische vervoerders bijscholen tot ambassadeurs van de stad

In het Vlaamse Mechelen worden medewerkers, die werkzaam zijn in het toeristisch vervoer, actief betrokken bij de promotie van de stad. Bedoeling van dit proefproject ‘Welkom met een +’, is werknemers uit taxibedrijven, bootjes – en koetsiersbedrijven een opleiding te geven om als ambassadeur van de stad op te treden. Niet alleen aan een inhoudelijke opleiding is gedacht, maar aan klantvriendelijkheid en attitude wordt minstens evenveel aandacht besteed.

Subsidie voor opleidingen
De Vlaamse regering gaf vandaag, op voorstel van Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois, groen licht voor een subsidie van € 305.000,-  ten behoeve van de vzw VVV Mechelen om het project “Welkom met een +” voor taxibedrijven, rederijen en koetsierbedrijven te realiseren. Deze subsidie past in het Toeristisch Actieplan voor de Vlaamse Kunststeden.
Het project heeft betrekking op 1428 taxibedrijven, 94 bootjes/rederijen en 96 koetsen. Dit is telkens 50% van het aantal vergunde bedrijven. Per voertuig gaat men uit van meer dan één medewerker (een coëfficiënt van 1,5), wat een totale doelgroep van 2433 bestuurders/ambassadeurs oplevert.

Vervoer in verbindende rol
Met het project “Welkom met een +” willen de kunststeden de taxibedrijven en de aanbieders van boot – en koetstochten een veel actievere rol laten spelen in het toeristisch netwerk. Zij zijn namelijk de ambassadeurs van de Vlaamse kunststeden Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen. Ze zorgen voor een positieve uitstraling van de stad. Bezoekers/toeristen komen in contact met een bestemming via allerlei contactpunten, zowel fysieke als virtuele. Hun indruk over de bestemming wordt gevormd door hun ervaringen met die contactpunten, zoals bvb. het logies, de restaurants, een museum, een taxi, de stadswebsite, enz. Allemaal samen zorgen ze voor het uiteindelijke beeld dat de bezoeker van de bestemming heeft, en dat zij of hij verder verspreidt. De kunststeden zetten daarom niet alleen in op communicatie, maar werken samen aan kwaliteitsverhoging en klanttevredenheid met bedrijven en werknemers uit alle mogelijke schakels van het toeristisch aanbod.

Een vorig proefproject, dat nu is opgenomen in de reguliere werking van de kunststeden, behelsde de actieve inschakeling van horecapersoneel in het toeristisch informatieproces.

Bron: persbericht www.geertbourgeois.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *