Veel buitenlandse toeristen in Nederland wantrouwen kraanwater

Uit onderzoek van drinkwaterbedrijf PWN onder ruim 400 buitenlandse toeristen in Nederland, blijkt dat slechts 4 op de 10 toeristen water uit de kraan drinken. Terwijl het kraanwater in Nederland van uitstekende kwaliteit en bovendien lekker is. Voor buitenlandse toeristen is dit bijna niet te bevatten. Deze zomer informeert PWN haar klanten en buitenlandse toeristen in Noord-Holland over de kwaliteit van ons kraanwater, met de campagne ‘tap is top’.

kraanwater4Toeristen uit Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië drinken lang niet altijd kraanwater bij een bezoek aan ons land. Zelfs toeristen uit Noord-Europese landen zoals Scandinavië, België, Duitsland en Verenigd Koninkrijk, die gewend zijn om thuis kraanwater te drinken, doen dat in Nederland veel minder. Respondenten van het onderzoek dat PWN onlangs deed naar kraanwatergebruik onder toeristen, noemden veiligheid en gewoonte als belangrijkste reden om flessenwater te verkiezen boven kraanwater. Terwijl het Nederlandse kraanwater op maar liefst 700 stofgroepen getest wordt. Negentig procent van de klanten van PWN kiest dan ook voor kraanwater. Van de geïnterviewde toeristen had slechts 20% voor bezoek aan ons land informatie over ons kraanwater ingewonnen.

Nederlanders op vakantie
Behalve buitenlandse toeristen, heeft PWN ook haar eigen klanten gevraagd hoe zij in het buitenland met kraanwater omgaan. Net als de buitenlandse toeristen in ons land, drinken ook zij in het buitenland liever flessenwater, met name in Zuid-Europese landen. Ook hier is twijfel over de veiligheid van de waterkwaliteit de voornaamste reden. In Noord-Europese landen drinken de PWN-klanten wel vaker uit de kraan. Deze keuze voor wel of geen kraanwater drinken in het buitenland baseren zij doorgaans op de informatie die ze voor vertrek al hebben ingewonnen.

Tap is Top
Deze zomer informeert PWN haar klanten en buitenlandse toeristen in Noord-Holland over de kwaliteit van ons kraanwater. De boodschap ‘tap is top’ kan is de komende weken te lezen op posters van PWN op plekken waar veel toeristen komen, en op flyers aan de kranen op de Kennemer Duincampings (Bakkum, de Lakens en Geversduin) en in Stayokays in Noord-Holland. Ook zet PWN social media in. Via Facebook en Twitter verspreiden we een filmpje met de boodschap: kraanwater is lekker, gezond, van uitzonderlijk goede kwaliteit en altijd in de buurt. Bovendien is het ook een duurzame keus, want er belanden geen plastic flessen in het afval.

Meer informatie: www.pwn.nl/consument/nieuws/Paginas/zomercampagne.aspx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *