Vakantiegangers en recreanten laten onderweg, via social media, vaak een spoor van informatie achter. Veel van de attracties en bezienswaardigheden staan al op de radar bij toeristische organisaties. Er zijn echter ook plekken die toeristen zelf ontdekken, bijzonder vinden, en delen via hun netwerk.
De Erasmus Universiteit werkte een instrument uit om deze plekken te ontdekken; en de reden te vinden waarom deze plekken bijzonder gevonden worden. Een regio kan er vervolgens voor kiezen om deze locaties te beoordelen op hun potentieel om toeristisch door te ontwikkelen.
Dr. Tobias Brand van de Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit), heeft zijn studie voor het eerste uitgevoerd in San Fransisco, waar 600.000 tweets van toeristen werden geanalyseerd. Uitgangspunt is dat mensen op vakantie vaak anders tweeten en veel meer foto’s meesturen over zaken die zij bijzonder vinden. Er werd gekozen voor het analyseren van twitter omdat aan deze informatie een geotag (exacte locatie) is verbonden. Ook andere vormen van social media die geotags beschikken, komen voor dit onderzoeksinstument in aanmerking, zoals bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Flickr.
Rotterdam School of Management heeft rond dit product geen eigen commerciele exploitatie. Een partij die een vergelijkbaar onderzoek kan uitvoeren is het Duitse GeoSpin, waar Dr. Brandt ook bij betrokken is. Naast de uren van een onderzoeksbureau gaan er ook kosten zitten in de aankoop van een databestand bij Twitter.
Meer informatie: https://discovery.rsm.nl