Nederlandse bedrijven laten kansen liggen op internet

Nederland is in internationaal perspectief een van de koplopers op het gebied van internet. Het Bedrijfsleven laat echter kansen liggen. Dat is een van de conclusies uit het onderzoek dat Google liet uitvoeren door de Boston Constulancy Group, naar de Nederlandse internetmarkt.

 

Wat gaat er mis bij Nederlandse bedijven?

Ondanks de goed ontwikkelde internetstructuur in ons land is de online  inkoop, marketing en verkoop relatief beperkt. Uit het onderzoek bleek ook dat MKB bedrijven die het afgelopen jaar actief waren op het internet een gemiddelde groei hadden van zo’n 3%. Bedrijve zonder internettak bleven in dezelfde periode gelijk van omvang.

Ten opzichte van het buitenland  kochten Nederlanders relatief weinig op internet (11% van hun winkeluitgaven online). Dat heeft volgens het onderzoek te maken met het lage gebruik van creditcards in ons land. Op internet is dat een van de meest gebruikte betaalmethodes. De opkomst van betaalmethode  I-deal (tussen 2006 en 2010 elk jaar verdubbeld in omvang) wordt deze achterstand langzaam weggewerkt

Vooruitzichten

In 2009 de bijdrage van de interneteconomie aan het Bruto Binnenlands Product (BBP) € 25 miljard. In 2015 zal dit bedrag, volgens een scenario in dit onderzoek, zijn gestegen naar een bedrag tussen de € 41 en € 47 miljard (6,8% bbp)

Meer informatie: www.impactvaninterned.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *