Het belang van een goede domeinnaam

In Nederland zijn er voor (potentiële) ondernemers nog voldoende domeinnamen beschikbaar. Dit blijkt uit een onderzoek van SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland). Ruim 80 procent van de Nederlandse ondernemers heeft namelijk zonder problemen de domeinnaam van zijn eerste voorkeur geregistreerd. Slechts 9 procent heeft te maken gehad met domeinkaping: het moeten betalen van een hoge prijs om een domeinnaam te bemachtigen.

In opdracht van SIDN heeft onderzoeksbureau Motivaction in het kader van de Dag van de Domeinnaam onderzoek gedaan naar het domeinnaamgebruik onder 1.398 respondenten, waarvan 419 ondernemers en 979 potentiële ondernemers. 49 procent van de ondernemers kan een substantieel deel (7 procent of meer) van zijn omzet herleiden naar de website: 15 procent van de ondernemers kan meer dan de helft van zijn omzet herleiden tot de domeinnaam en 7 procent haalt zelfs al zijn omzet uit de website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verkoop van producten of diensten met behulp van de domeinnaam of acquisitie van nieuwe klanten. 69 procent van de ondernemers heeft een .nl-domeinnaam geregistreerd, 59 procent van de potentiële ondernemers heeft een voorkeur voor .nl.

Bereid om te betalen
Hoewel minder dan 1 op de 10 ondernemers ooit te maken heeft gehad met domeinnaamkaping, geeft 68 procent aan bereid te zijn om te betalen om een reeds bezette domeinnaam te bemachtigen. Gemiddeld heeft een ondernemer hier 139 euro voor over. Onder potentiële ondernemers ligt dit bedrag met 227 euro duidelijk hoger. Ook is een groter deel van hen, namelijk 80 procent, bereid om een bedrag op tafel te leggen als een domeinnaam al bezet is.

Uit het onderzoek van SIDN blijkt verder dat ondernemers gemiddeld 2 domeinnamen in hun bezit hebben en bijna 10 uur per maand besteden aan het onderhoud van hun website. Ruim 80 procent van de potentiële ondernemers geeft aan een domeinnaam te registreren zodra ze hun eigen bedrijf daadwerkelijk starten, 7 procent heeft dit al voor de start gedaan.

“Ondernemen doe je vandaag de dag voor een belangrijk deel online. Je kunt als bedrijf of ondernemer eigenlijk niet meer zonder een eigen website. En een goede domeinnaam draagt in belangrijke mate bij aan de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van je bedrijf of webshop”, aldus Roelof Meijer, algemeen directeur SIDN. “Een meerderheid van 59 procent van de Nederlandse ondernemers doet deels of geheel online zaken. Kijkend naar de toekomst zal dit percentage oplopen, aangezien 82 procent van de potentiële ondernemers online intenties heeft. Het registreren van een passende domeinnaam wordt dus steeds belangrijker.”

Dag van de Domeinnaam
De Vereniging van Registrars (VvR) organiseert vandaag voor de 3e keer de Dag van de Domeinnaam om het belang van een domeinnaam voor ondernemers te onderstrepen. SIDN en veel .nl-registrars ondersteunen dit initiatief. Inmiddels zijn er meer dan 5,7 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd, maar dit laat nog steeds ruimte voor ondernemers om een passende domeinnaam te registreren. Bij de keuze voor de domeinnaam zijn ook de vindbaarheid via Google en een eenvoudige spelling een belangrijke overweging.

Tijdens de Dag van de Domeinnaam van de VvR gaan diverse sprekers in op verschillende aspecten van een domeinnaam. Zo wordt er gesproken over de huidige stand van zaken binnen de domeinnaambranche, vertelt Niels Oude Luttikhuis, founder & CEO van ikwilvanmijnautoaf.nl over de waarde van een domeinnaam en presenteert SIDN de resultaten van het Motivaction-onderzoek. Ook worden de RegiStar Awards uitgereikt aan de beste .nl-registrar, .nl-reseller en .nl-supporter. De Dag van de Domeinnaam vindt vandaag plaats in Het Oude Magazijn in Amersfoort en start om 14.00 uur.

Meer informatie: www.dagvandedomeinnaam.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *