Groei in vraag naar alcoholvrije dranken vraagt om kwalitatief aanbod

Er is een steeds groter wordende groep van consumenten die geen, of weinig, alcohol drinkt. Met een uitgebreid en kwaliteitsvol aanbod aan alcoholvrije alternatieven kunt u dit nieuwe segment van klanten lokken en uw gasten een meerwaarde aanbieden. Horeca Vlaanderen lanceert daarom een inspiratiebrochure met tips, recepten en ideeën om horecaondernemers aan te zetten om meer alcoholvrije alternatieven aan te bieden op hun kaart.

‘Traditionele gerechten worden gekoppeld aan wijn of bier’
Uit een enquête door Horeca Vlaanderen blijkt dat de helft van de Vlaamse horecazaken momenteel voorziet in specifieke non-alcoholische alternatieven. “Zeker voor restaurants liggen en grote kansen open”, zegt Kurt Neyrynck, bestuurder van Horeca Vlaanderen. “Wie als klant niet voor de begeleidende wijnen kiest moet het nu nog te vaak stellen met enkel water als alternatief. Mits enige creativiteit kunnen uitbaters best voor leuke en lekkere alternatieven zorgen zoals bijvoorbeeld diverse sappencombinaties, gefermenteerde dranken, gearomatiseerde waters of gemberbier. Traditioneel koppelen we gerechten aan bier of wijn. Alcoholvrije dranken bieden minstens evenveel mogelijkheden omwille van de diversiteit aan smaken. Voor een kwaliteitsvol product kan trouwens ook een correcte prijs gevraagd worden. Ook de cafés kunnen hun aanbod verruimen, bijvoorbeeld met alcoholvrij bier of zelfgemaakte ice tea of cold brew coffee. Al deze tips zijn terug te vinden in de brochure.”

Meer mensen drinken alcoholvrij
In februari kondigt een nieuwe editie van Tournée Minérale zich aan. Vorig jaar deden meer 120.000 mensen mee, ook nu zijn er al meer dan 48.000 registraties. Uit een bevraging die Horeca Vlaanderen vorig jaar voerde bleek dat 62 procent van de ondernemers in februari minder alcoholische dranken heeft verkocht. 48 procent zag een stijging in de verkoop van niet-alcoholische dranken. 51 procent van de bevraagden gaf aan dat hun omzet effectief is gedaald.

Specifiek voor de restaurantsector was dit zelfs 60 procent. “Je kan dit als ondernemer zien als een bedreiging, maar eigenlijk is het een opportuniteit. Het geeft de uitbaters de kans zich te onderscheiden met een creatief aanbod aan
non-alcoholische dranken. Het grote succes van Tournée Minérale duidt erop dat er wel echt een maatschappelijk draagvlak is. Meer en meer mensen lassen op bepaalde tijdstippen een alcoholvrije periode in. Het is aan ons als sector om hier op in te spelen”, aldus Neyrynck.

Up-selling
Het aanbieden van een uitgebreid aanbod aan alternatieve non-alcoholische dranken is een belangrijke eerste stap, maar wil u deze dranken ook verkopen en er meer omzet uit halen, dan is er meer nodig. In de brochure worden tips gegeven over de presentatie van de dranken en technieken om ze (meer) te verkopen.

Meer informatie: www.horecavlaanderen.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *