In het jaarverslag over 2010 maakt natuurmonumenten zich duidelijk zorgen over het teruglopende ledenaantal. Om het tij te keren wordt nog eens goed gekeken naar de wensen van natuurminnend Nederland.
Uit het jaarverslag 2010 van natuurmonumenten:
Het verlies van meer dan 100.000 leden in twee jaar tijd was aanleiding voor het bestuur en de directie zich in 2010 te beraden op de vraag: is Natuurmonumenten nog wel aantrekkelijk genoeg voor miljoenen Nederlanders die van natuur houden? “Een sterke ledendaling duidt mogelijk op een afnemend draagvlak voor ons werk, maar op den duur zeker op minder inkomsten. Dan gaat het dus over de continuïteit van de organisatie, zei algemeen directeur Jan Jaap de Graeff vorig jaar in personeelsblad Stuifmail.
Nico Altena, adjunct-regiodirecteur Noord, ondersteunde de directie bij de nieuwe positionering. In hetzelfde tijdschrift zegt Altena:“Je ziet het steeds vaker misgaan. We komen meer en meer in conflict met de omgeving. Als het gaat over ganzen, bijvoeren of niet, en bij natuurontwikkelingsprojecten. We nemen steeds een positie in die ecologisch heel verstandig is. Maar dat wordt door mensen die zich erbij betrokken voelen vaak anders beleefd.”
Om een scherp beeld te krijgen van de richting waarin Natuurmonumenten zich moet ontwikkelen, zijn ideeën geïnventariseerd, is geëvalueerd, zijn onderzoeken geanalyseerd en is intern gediscussieerd. In februari 2011 is een nieuwe koers voorgelegd aan de verenigingsraad.
Kern daarvan is dat Natuurmonumenten zich sterker wil verbinden met de samenleving, zichtbaarder wil zijn, via (digitale) media de dialoog wil aangaan met het publiek en spreekbuis en opinieleider wil worden voor natuur in Nederland.“En natuurlijk willen we onze natuurgebieden goed blijven beheren!”, aldus De Graeff.
Bekijk het hele jaarverslag op: www.natuurmonumenten.nl (pdf)