ING: Prijsbewust naar het pretpark

Het leukste pretpark van Nederland is de Efteling, zeggen bezoekers van vergelijkingssite Zoover. Attractieparken die inspelen op de wensen van de prijsbewuste consument, maken het verschil. Voor de pretparkbezoeker is een goede voorbereiding het halve werk.

Efteling: betoverende werking
Consumenten geven de Efteling het hoogste rapportcijfer van de Nederlandse pretparken: een 8,7. Het attractiepark in Kaatsheuvel laat in de beoordelingen van bezoekers van Zoover.nl Toverland en Avonturenpark Hellendoorn achter zich. De klantvriendelijkheid en de ‘betoverende werking’ van de Efteling geven de doorslag bij het winnen van de publieksprijs.

Steeds weer innoveren
Jan van der Doelen, sectormanager leisure van de ING, begrijpt de eerste plek van de Efteling wel: “De Efteling is sinds jaar en dag de nummer één van Nederland, in bezoekersaantallen en in prestatie. Ze spelen goed in op de behoeften van de consument en ze zijn ook in staat om steeds weer te innoveren.”

Waar voor je geld
Wat de Efteling goed doet, is unieke belevingen bieden, stelt Van der Doelen. “Consumenten hebben veel keuze; ze kunnen per dag bepalen wat ze wel en niet doen. Die beleving hoeft niet per se met ‘thrillseeking’ te maken hebben, maar het kan ook iets zijn voor het gezin, of specifiek voor kinderen. Maar zeker in deze tijd is het adagium dat mensen waar voor hun geld willen.”

Entreekosten wegen zwaar
Nederlandse huishoudens geven rond de 20 procent van het besteedbaar inkomen uit aan de vrijetijdsindustrie, blijkt uit onderzoek van de ING. Een goed deel van de uitgaven gaat naar de entree voor dagrecreatie. Zo betaal je voor kinderen vanaf vier jaar aan de kassa van de Efteling 34,50 euro. Een gezin met twee kinderen is dan al 138 euro kwijt aan de toegangskaartjes.

Kaartje met korting
Veel mensen zijn bereid om dat bedrag uit te geven, denkt Van der Doelen. “De Efteling trekt ook veel bezoekers uit het buitenland. Het park investeert elk jaar veel geld om de beleving op peil te houden. Dat is erg belangrijk – mensen willen graag een attractie ervaren die hoort bij de winnaars.”

Besparen op toegang
Toch zijn er genoeg mogelijkheden om te besparen op de entreekosten van attractieparken. Een aantal parken geeft korting als je kaarten op de website bestelt. Ook bieden dagattracties geregeld kortingsacties met supermarkten en merkfabrikanten. Zo kun je bij Albert Heijn elk jaar wel sparen voor korting op Eftelingkaartjes. Verzamelsites als Uitmetkorting.nl houden per attractiepark overzichten bij van actuele kortingen.

Bieden in een veiling
Ook veilingsites als Vakantieveilingen.nl bieden kaartjes voor attractieparken aan. Vaak gelden bij deze arrangementen wel voorwaarden, zoals een beperkte tijd om de toegangskaarten te verzilveren, of de regel dat de kaartjes niet geldig zijn in schoolvakanties.

Een abonnement is relatief goedkoop
Wie vaker in een jaar naar hetzelfde pretpark gaat, doet er goed aan om te bekijken wat een abonnement kost. Niet alleen kan een jaarpas al gauw goedkoper zijn dan losse kaartjes, ook bieden veel parken extra’s, zoals korting in de restaurants en winkels op het terrein, gratis parkeren, en speciale aanbiedingen. Zo kun je met je Efteling-abonnement één keer per jaar gratis naar andere parken in Europa, waaronder Phantasialand en Parc Astérix.

Zoek de rust op
Het loont ook om buiten het hoogseizoen een dagje uit te gaan. Attractiepark Slagharen varieert de prijzen al naar gelang de datum en de verwachte drukte. Ook zijn de rijen minder lang in het laagseizoen.

Eten en drinken mee
Een goede voorbereiding is het halve werk. Wie zich laat verrassen door het aanbod van de restaurants en winkeltjes in het park, is duurder uit dan degene die thuis al een rugzak met eten en drinken en snacks inpakt.
De trends en ontwikkelingen

Meer informatie: www.ing.nl/zakelijk/themas/sectoren/leisure/trends-en-ontwikkelingen-leisure.aspx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *