Fors verlies voor Holland Casino

Dat gokbedrijven niet garant staan voor makkelijke winsten blijkt wel uit de jaarcijfers van Holland Casino. In 2013 realiseerde dit staatsbedrijf € 27,5 miljoen minder netto omzet ten opzichte van 2012 en een verlies van 22 miljoen.

Als oorzaken worden aangegeven:

  • het aanhoudend slechte economisch klimaat;
  • het lage consumentenvertrouwen;
  • en de nog voortdurende groei van illegaal kansspelaanbod op internet.

Om het omzetverlies te compenseren voerde Holland Casino in 2013 stringente kostenbesparende maatregelen door. De bedrijfslasten exclusief bijzondere lasten vielen daardoor € 30 miljoen lager uit ten opzichte van 2012.

Holland Casino sloot 2013 af met een netto bedrijfsresultaat van € -22,3 miljoen. Dit verlies werd mede veroorzaakt door € 28,5 miljoen bijzondere lasten: € 17,9 miljoen als gevolg van personele herstructurering en € 10,6 miljoen als gevolg van herstructurering van de rentederivaten.

Door eveneens zeer terughoudend te zijn met investeringen is de schuldenlast met ruim € 20 miljoen teruggebracht ten opzichte van ultimo 2012. Holland Casino kon ondanks het significante omzetverlies net voldoen aan de financiële ratio’s die opgenomen zijn in de met de banken overeengekomen financieringsovereenkomst.

Met een substantiële verlaging van de kostenstructuur, de herstructurering van de organisatie en de verscherpte inzet van financiële beheersinstrumenten is het risicoprofiel van Holland Casino zorgvuldig gemanaged en gedurende het jaar aanmerkelijk verbeterd. Op basis van dit verbeterde profiel en resultaatverbeteringen verwacht Holland Casino dat de banken in 2014 een einde maken aan het bijzonder beheer.

Reorganisatie en nieuwe strategie
Holland Casino richtte zich in 2013 nadrukkelijk op het oplossen van de korte termijn continuïteitsproblemen. Het bedrijf voerde stringente kostenbesparende maatregelen door en heeft in 2013 ook een reorganisatie aangekondigd. Voor wat betreft het hoofdkantoor zijn er in de eerste maanden van 2014 al grote stappen gezet en binnenkort vindt deze reorganisatie ook zijn beslag in de vestigingen. Voor de lange termijn heeft het bestuur in 2013 een strategisch plan opgesteld om de koers voor de komende jaren te bepalen. Deze strategie bestaat uit drie pijlers:

  1. Lokaal ondernemerschap; de casinomanagers krijgen meer ruimte voor lokaal ondernemerschap om de vestigingen winstgevend en toekomstbestendig te maken.
  2. Focus op vaste gasten; binnen de casino’s zal de aandacht meer verlegd worden van het grote publiek naar de vaste gasten.
  3. Slanker en goedkoper bedrijf; voor een toekomstbestendige onderneming in een mogelijk anders vormgegeven kansspelmarktomgeving is het noodzakelijk om een slanker en goedkoper bedrijf te worden en zo de concurrentie zowel online als landbased duurzaam aan te kunnen.

Bron: persbericht Holland Casino

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *