Nederland telt in 2017 197 bowlingcentra met in totaal 1.734 bowlingbanen, gemiddeld circa 9 banen per centrum. Bowling als sport is nog altijd dalende. De recreatieve kansen nemen juist weer toe dankzij o.a. vergrijzing en inpassing van bowlingbanen in Family Entertainment Centra. Dat blijkt uit het nieuwe brancheboekje ‘Het Bowlingcentum in Beeld’, uitgebracht door Van Spronsen horeca-advies.
Vergrijzing en de mogelijkheden
Met de groeiende vergrijzing, is de seniorendoelgroep een steeds belangrijkere doelgroep. In 2013 schreef Van Spronsen al over enkele ‘aanpassingen’ in het concept, zoals verlichting, menukaart, maar ook bijvoorbeeld aan technieken waarbij de baan verhoogd kan worden. Dit laatste lijkt zich nu op de markt te gaan begeven. Het concept is in ontwikkeling en komt volgend jaar op de markt. Het is wachten op de eerste tehuizen met volwaardige bowlingbanen waar ook ouderen met plezier kunnen bowlen.
Sportbowlers verdwijnen
Het aantal sportbowlers is nog steeds dalende. Bowlen zal in Nederland langzaam als sport verdwijnen. Het is voor ondernemers te overwegen om, zoals in Amerika de gewoonte is, een competitie tussen lokale scholen op te zetten of zoals hierboven aangegeven een seniorencompetitie.
Daarentegen blijft bowlen als vrijetijdsbesteding populair, ondanks het dalende aantal sportbowlers blijven er nieuwe bowlingcentra bijkomen.
Combinatie met leisure
Een opzichzelfstaande bowlingcentrum of escaperoom lijkt niet meer onderscheidend genoeg. Juist de combinatie van meerdere voorzieningen zoals bowling, escaperooms, glowgolf, karten en andere leisure lijkt de trend. De komende jaren zal naar verwachting het aantal nieuwe leisurecentra die bowling faciliteiten bieden toenemen. Dit is ook de trend die wij de afgelopen jaren tegen kwamen tijdens het opstellen van onze haalbaarheidsstudies voor bowling- & leisurevoorzieningen. Maar ook het aantal leisurevoorzieningen (waaronder bowling) in (nieuwe) winkelcentra zal naar verwachting toenemen.
Beleving
In het buitenland zijn concepten in opkomst die de beleving en kwaliteit van bowling naar een hoger niveau tillen; zoals bijvoorbeeld een VIP-baan met privé tap. De All Star Lanes in Londen als voorbeeld focust met name op een avond uit met een hippe bar waar cocktails worden geschonken. Concepten als deze voeren een volwaardig horecaconcept wat terug is te zien in de menukaart. In Nederland zal deze ontwikkeling ook niet misstaan. Oude loodsen, lege tramremises en meer van dit soort ‘rauwe’ locaties. Ideaal om zo’n bowlingcentra of mobiele pop-up bowlingbaan in te creëren. Met de huidige leegstand van bedrijfspanden in Nederland moeten dit soort locaties makkelijke te vinden zijn.
Bekijk het hele brancheboekje op:
www.spronsen.com
Zie ook: trendpresentatie Bowlingbanen